Thursday, December 2, 2010

Teknik Senjata KAPAK

Salam,

Kapak adalah salah satu senjata yang amat berkesan di dalam LIAN.



Alhamdulillah, hari ini aku berpeluang belajar teknik yang betul bagaimana cara untuk mengguna senjata kapak.

Cara pegangan dibuat dengan memegang di bahagian kepala kapak. Ulu pemegang kapak akan diguna untuk menghentak/mencucuk pihak lawan. Manakala, bahagian kepala kapak akan diguna untuk menghentak pihak lawan.

Untuk makluman, KAPAK boleh makan senjata yang bersaiz panjang seperti pedang atau parang !

Ada satu teknik yang dinamakan Tumbuk Deras. Teknik Tumbuk Deras mempunyai beberapa cara seperti :

1. Tumbuk Deras Teknik 1. Tumbukkan akan dilancarkan ke rusuk pihak lawan. sementara tangan kita yang melancarkan tumbukkan tersebut akan diangkat terus keangkat untuk mengambil/menyauk bahagian ketiak pihak lawan! Seterusnya serangan siku boleh lah dilancarkan !



2. Tumbuk Deras Teknik 2. Tumbukkan dilancarkan terus ke rusuk pihak lawan & disusuli dengan serangan siku kita terus ke bahagian bawah bahu pihak lawan. Objektif kita adalah untuk melumpuhkan pihak lawan dengan serangan siku kita terus hinggap ke leher/muka pihak lawan!

3. Tumbuk Deras berkembar . Tangan kanan akan melancarkan tumbukkan ke bahagian rusuk pihak lawan manakala tangan kiri kita juga akan melancarkan tumbukkan serangan tepat ke bahagian anggota rusuk pihak lawan yang sama!

Jurus 11 adalah permainan bawah! Ini memerlukan kedua tapak tangan kita menyentuh bumi!

Dalam kedudukkan posisi yang rendah ini, maka sebenarnya "deadly attack" yang tidak disangka boeh dilancarkan oleh kita iaitu dengan kita menggunakan siku kita untuk menyelak/membuka bahagian dalam anggota lutut/peha pihak lawan!Teknik Belah Ombak boleh diamalkan !

Ini akan mengakibatkan pihak lawan tidak stabil & ini memberi peluang kepada kita untuk melancarkan serangan bertubi tubi ke anggota penyawa pihak lawan!

Alhamdulillah, Cifu aku juga memberi tunjuk ajar berkenaan cara yang betul dalam permainan TAPAK.

Ada tapak masuk menYERANG.
Tapak masuk menyerang ini memerlukan bilamana kita melngkah tapak untuk masuk maka serangan tumbukkan tangan & kaki akan bergerak sama!

Untuk teknik tapak masuk meNUNGGU iaitu bilamana kita bergerak, maka kita akan cuna mencari masa untuk bertapak iaitu untuk menunggu sebelum serangan seterusnya dilancarkan ke pihak lawan.

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

No comments: