Sunday, December 12, 2010

Teknik Siku Terbalik

Salam,

Teknik Siku Terbalik ialah salah satu teknik yang amat berkesan kerana pihak lawan "tidak nampak" akan serangan yang kita lancarkan tersebut.




Masuk Serentak ialah satu teknik dimana anggota kaki & tangan & tubuh kita melangkah masuk dengan menyerang/block akan anggota lutut & tangan/tubuh pihak lawan!



1 konsep yang perlu diingati disini ialah bilamana permainan RASA akan dilancarkan maka kita perlu memerhatikan yang mana satukah kaki pihak lawan yang menjadi
Tiang Seri @ Konkrit!



Kebiasaanya kaki yang bertindak sebagai Tiang Konkrit@ Seri akan berada dibelakang. Oleh itu pukulan/hentakkan/tolakan tapak / ibu tangan kita hendaklah dilancarkan ke bahagian anggota bahu pihak lawan yang dimana kaki tersebut bertindak sebagai Tiang Konkrit berada!




Jika serangan ke sasaran anggota bahu pihak lawan tersebut terlepas maka serangan bahu kita ke arah leher/anngota dagu pihak lawan bolehlah dilancarkan dengan kita menarik anggota bahu pihak lawan tersebut sambil serangan anggota siku kita dilancarkan!



Jika kita tersisih, maka kita menyauk bahagian pinggang/peha pihak lawan untuk membuat pihak lawan tidak stabil!



Inti pati disini ikalah untuk membuat pihak lawan tidak stabil! Ini akan memberi ruang kepada kita untuk bertindak dengan melancarkan serangan yang bertalu talu.

*Nota : Inilah rahsia bagaimana seekor gajah boleh ditumbangkan iaitu dengan melancarkan serangan ke bahagian anggota sendi!



LIAN tidak tamak. permainan LIAN SOMBONG & penuh dengan TIPU DAYA & senantiasa mahu makan/mengena pihak lawan sementara diri nya pula tidak mahu kena!

Permainan jurus 4 adalah gaya permainan keras and jarak pendek! Ini memerlukan kita mengengam erat kedua dua penumbuk tangan kita.



Bayangkan sehelai daun tergantung di sebatang pokok, maka bila kita melancarkan serangan tumbukkan ke sehelai daun tersebut maka yang sepatutnya terjadi adalah angin tumbukkan kita tersebut yang mengenai daun tersebut!



Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: