Monday, January 17, 2011

Teknik siku "Lap Muka" && Teknik patah Kilas "Beruang"

Salam,

Gerak Pukul Lian Yunan campur( GPLY +) adalah pertahanan diri untuk "street fighter" . Kombinasi buah pukulan dari seni Silat Melayu, Muay Thai, Karate, Tae Kwan Do, Aikido,Judo, Tai Chi Combat, Wushu/Kung Fu, Wing Chun, Tinju, Shaolin, Gusti & etc menjadikan GPLY ini unik & pelik!

Pelik disini kerana nak kata bersilat bukannya bersilat! Main cara Muay Thai/Tomoi pun ada. Pukulan macam Wing Chun pun ada. Teknik tarik/angkat/tolak/hempas/pulas macam Aikido @ silat pun ada. Tumbukkan seperti teknik Tinju pun ada. Sepakkan/Tendangan seperti Tae Kwan Do @ Muay Thai/Tomoi pun ada. Teknik langgar/tolak seperti Gusti pun ada. Seperti pepatah Astro iaitu "Macam Macam Ada" !

Dalam GPLY ada 11 anggota pukulan.



1. 2 anggota kaki
2. 2 anggota lutut
3. 2 anggota tangan
4. 2 anggota siku
5. 2 anggota bahu
6. 1 anggota kepala


Kesemua 11 anggota tersebut seeloknya kesemuanya hendaklah dihidupkan semasa bertempur!

Teknik Kilas patah "Beruang" adalah satu teknik patah di dalam GPLY . Bilamana pihak lawan masuk menyerang dari sisi kanan, maka kita menyambutnya dengan menggunakan tangan kiri kita akan menyaut tangan kanan pihak lawan kita seperti gerakkan viper kereta ( ikut arah pusingan jam ). Manakala, dengan gerakkan tapak yang bersesuaian & tepat, maka kita akan membuatkan anggota sendi bahu/siku pihak lawan patah!



Teknik patah ini, aku rasa ada diamalkan didalam seni pertahanan Aikido!



Juga ada kedapatan teknik mainan siku yang dinamakan Teknik "Lap Muka" siku. Teknik ini diamalkan bilamana pihak lawan masuk melancarkan serangan dari sisi kanan, maka kita akan menyambutnya samaada secara luar @ dalam dengan membuat pukulan anggota siku kita ke bawah iaitu tepat ke anggota sendi lengan pihak lawan( bahagian antara anggota sendi siku ke bahu ). Sambil siku yang membuat pukulan tersebut akan melurut naik ke atas mencari bahagian anggota leher pihak lawan!





Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng..

No comments: