Wednesday, February 23, 2011

Teknik Cindai : berdepan dengan lawan bersenjata kerambit / pisau

Assalamualaikum w.b.t...

Jika pihak lawan yang bersenjata menggunakan Kerambit atau pisau, teknik CINDAI iaitu kita boleh menggunakan :

1. Kain Tuala Good Morning
2. Kain pelikat
3. Baju
4. Tali pinggang
5. Kain semutar yang selalu dipakai oleh orang tua tua dikampung semasa pergi ke kebun/sawah/laut
6. Kain Selendang
7. Kain tuala sapu tangan kecil @ hankerchief
8. Kain Serban
9. Kain Sarung
10. Etc



Pagi tadi hanya berbekalkan kain tual sapu tangan yang kecil, Cifu aku sudi memberi tunjuk ajar teknik yang betul dalam teknik Cindai ini.



Bahagian satu hujung sapu tangan hendaklah dililitkan kemas iaitu cara lilitannya ialah lilitan dibuat kepada 2 jari iaitu jari telunjuk dan jari tengah tangan kanan !

Hujung sapu tangan ( tangan kiri ) yang satu lagi hendaklah Free @ bebas @ tidak di ikat apa apa. Sekadar memegangnya sahaja.

Jika pihak lawan masuk menyerang dari sisi kanan iaitu andaikan dia menggunakan kerambit @ pisau,maka cara yang sebaiknya ialah dengan menggunakan teknik CINDAI ini, maka serangan tersebut disambut dengan kita target untuk melumpuhkan tangan yang memegang senjata tersebut dengan cara kita membelit/jerutnya & kemudian membuat jatuhan!



Cara gerakkan tapak kaki juga antara faktor yang penting di dalam teknik Cindai kerana tanpa gerakkan tapak kaki yang betul maka pihak lawan masih belum boleh ditumpas/lumpuhkan sepenuhnya!

Latihan Cindai dengan menggunakan Orang Kayu juga boleh diamalkan sehingga kita betul betul mahir di dalam perlaksanaan teknik ini!



Sebenarnya teknik Cindai ini sungguh merbahaya kerana jika lilitan/jerutan dibuat ke bahagian anggota leher maka pihak lawan semestinya akan padam!

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

1 comment:

Rofi said...

Cindailah mana hendak berkias. Jalinnya lalu rentak beribu. Bagai lah mana hendak berhias. Cerminku retak seribu