Monday, February 22, 2010

"Gulung" && Baby Ultraman Style Technique

Salam,



Alhamdulillah today i have learnt 2 new technique which is called as :

(1) Gulung. Dengan menggunakan kaedah "gulung", kita boleh menyerang musuh dengan menggunakan kedua dua tapak tangan kita untuk menekan bahagian belakang tapak tangan musuh dan juga bahagian lengan. Manakala dengan pantas tangan kita yang menggulung itu terus menyerang bahagaia leher, muka, hidung musuh.


Kaedah ini banyak di guna oleh Silat Lian Padukan ( http://lianpadukan.blogspot.com/ ) iaitu menyerang bertubi-tubi kearah bahagian sekitar muka & dada musuh.



(2) Baby Ultraman. Kaedah ini terhasil daripada`liuk lintuk seorang bayi di dalam perut ibunya.Bayi di dalam perut kebiasaanya dalam posisi memeluk dengan menyilang kedua tangannya. Manakala, bayi tersebut akan menghisap jari. Posisi kedudukkan bayi ini boleh di jelmakan untuk menghasilkan gerakkan berbahaya di dalam GPLY!






(3) Teknik memijak/menghentak jari kaki musuh. Kita memijak/hentak dengan menggunakan tumit kaki kita. Jari kaki musuh yang sebelah ibu jari iaitu 3 jari selepas ibu jari kaki!




(4) Dengan kaedah gerakkan kita ter"lebih" , maka kita melancarkan serangan dengan musuh menyerang daripada sisi kanan. Maka kita akan masuk dengan tapak tangan kiri kita akan "divert"/memesong lengan bahu kanan musuh && manakala serentak dengan itu dengan menggunakan tapak tangan kanan kita (tonjolkan ibu jari as "senjata" )untuk "mencium"/hentak (a) penyawa / (b) ulu hati, (c)bahagian leher & (d) mata musuh !

(5) Jurus 5. Gerakkan satu & dua sebenarnya hanya lah "bunga" && "putik"nya baru.Yang "buah"nya terhasil ialah susulan daripada gerakkan dengan menggunakan siku!


*Nota : Daun Hempedu Bumi adalah ubat yg mujarab untuk mengubati sakit kepala & darah tinggi. Daun Hempedu bumi ini sebaiknya hendaklah di masuk & rendam ke dalam air panas untuk di minum. Insyallah sakit kepala boleh hilang. Jadi tak perlu menelan panadol!

Selamat menjalani latihan & happy practice!

Wassalam..

Basteng

No comments: