Wednesday, February 24, 2010

Gulung Ekor Naga

Salam,

Alhamdulillah hari ini berkesempatan belajar beberapa teknik tempur di dalam Gerak Pukul Lian Yunan (GPLY).

(1) Teknik Gulung Ekor Naga (GEN). Teknik ini amatlah mudah untuk di pelajari dan di amalkan oleh yang berminat. Dengan menggunakan kedua dua tapak tangan, kita membuat gerakkan "gulung". Tujuan utama teknik gerakkan ini adalah untuk menghadapi musuh yang bersenjata seperti pisau.

Teknik GEN akan mengakibatkan musuh akan membuka ruang kepada kita untuk menyerang ke titik lemah musuh!





(2) Teknik Gayang Arwah Acik Bakar. Teknik tempur ini adalah bilamana kita berada di dalam posisi buah 12 di mana kita gayang luar. Dengan memukul kuat ke bahagian sendi lutut musuh dengan menggunakan buku lima atau siku, maka kita seterusnya membuat serangan susulan dengan membuka langkah jurus 1. Bilamana di dalam kedudukan jurus 1, kita akan melancarkan serangan dengan menggunakan siku ke arah ulu hati, mika, hidung musuh!ah

Teknik ini amat berkesan jika bertempur dengan musuh yang tinggi.

(3) Teknik mengangkat lengan musuh dengan menggunakan siku.Teknik ini bergena bilamana tangan kita sudah tercedera!

(4) Teknik men"yudu" . Dengan menggunakan jari tengah yang di "keluar"kan keluar, kita membuat serangan ke arah kawasan di bawah buah dada musuh!

1000 teknik yang di pelajari hendaklah senantiasa di buat latihan agar gerakkan yang dipeljari tersebut sebati dengan diri kita. Kaeadah gerakkan yang betul dan pantas!

Selamat beramal.

Wassalam..

Basteng

No comments: