Sunday, October 7, 2012

Kelebihan menguasai & mahir dlm anggota kaki/lutut !

Assalamualaikum w.b.t... Kemahiran menggunakan anggota kaki & lutut adalah amat kritikal dalam beladiri Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY - Lian Campur ) yang aku sedang pelajari ini, Juga kemahiran menguasai teknik menggunakan anggota tangan & siku akan menjadikan seorang pengamal GPLY lebih mantap ! Suka aku berkongsi sebenarnya beladiri GPLY ini memerlukan seorang pengamal GPLY untuk menguasai kesemua teknik anggota kaki, lutut, tanga & siku ! Di samping juga secara fleksibel seorang pengamal GPLY boleh menggunakan anggota lain juga seperti anggota kepala untuk menghantuk, anggota jari untuk menyucuk mata, anggota punggung/peha untuk menjadikan pihak lawan tidak stabil, anggota mulut untuk meludah & menggigit & etc ! Juga kita boleh menggunakan pasir untuk melontar ke dalam anggota mata pihak lawan ! Aku perhatikan, jika sifu aku masuk menyerang maka anggota pertama sifu aku akan serang ialah ke arah anggota kaki/lutut pihak lawan ! Sifu aku akan menggunakan anggota kakinya untuk memijak anggota kaki pihak lawan sambil anggota lutut sifu aku akan meNEKAN anggota lutut pihak lawan untuk mematahkannya ! Pada masa yang sama sifu aku akan menggunakan anggota tangan & siku nya pula untuk melumpuhkan pihak lawan tersebut. Serangan serentak dengan menggunakan anggota kaki, lutut, siku & tangan ke arah pihak lawan adalah gerakkan RAHSIA tetapi NORMAL untuk seorang pengamal GPLY ! Inilah ilmu PERANG ! Beberapa tips yang aku suka ingin berkongsi di sini ialah tidak kira betapa perkasa/gagahnya seorang manusia tersebut tetapi jika kita menggunakan 2 teknik mudah di bawah akan mengakibatkan orang tersebut akan lumpuh ! : 1. Tolakkan ke atas dengan menggunakan anggota ibu jari kita ke anggota pangkal hidung boleh mengakibatkan kecederaan yang parah kepada orang tersebut ! 2. Dengan menggunakan anggota tapak kaki kita yang di bahagian lengkuk tengah maka tolakkan dilakukan ke bahagian anggota sendi anggota lutut orang tersebut ! 3. Cucukkan disasarkan ke anggota rusuk pihak lawan yang di bawah sedikit anggota payu dara ! 4. Tepukkan dengan menggunakan anggota tapak ibu tangan disasarkan ke anggota telinga pihak lawan ! 5. Tumbukkan/bidasan rotan dilakukan secara terus, padat & kuat disasarkan ke anggota penyawa pihak lawan ! Panjang umur, insyallah aku akan cuba kupas begaimana kita sebagai orang awam membuat persedian jika terpkasa menghadapi ancaman ragut! Selamat menuntut ilmu & beramal. Wassalam.. Basteng

No comments: