Wednesday, March 10, 2010

"Hammer" Teknik

Salam..

Alhamdulillah hari ini berkesempatan belajar teknik baru yang ringkas tetapi sesuai & praktikal masa bertempur di jalanan.

(1) Teknik ini di panggil HAMMER ( Pukulan Bidas Rotan ). Teknik ini memerlukan di mana jika musuh membuat tumbukkan dengan menggunakan sisi tangan kanan, maka kita akan menyambut dengan terus membuat pukulan HAMMER ke arah dada/muka musuh dengan menggunakan tangan kiri kita!

Teknik ini memerlukan pelatih untuk memahirkan di dalam teknik HAMMER makan luar dan HAMMER makan dalam.

Perlu di ingatkan tangan kanan kita mesti bersiap siaga untuk membuat tepisan@blocking jika di khuatiri serangan musuh boleh mengena anggota tubuh kita.


(2) Teknik Blocking dan Buang. Jika musuh menyerang/menumbuk dengan tangan kanan, maka kita akan menyambut dengan menggunakan tangan kanan kita. Dengan kita "blocking & buang" dengan tapak tangan kanan kita menyentuh bahagian bahu kanan musuh!

Manakala di ikuti pukulan padu dengan menggunakan tangan kiri kita di hala ke susuk kanan musuh. Juga lutut kanan kita akan buat pukulan ke bahagian dada/muka/perut musuh. Di susuli dengan lutut kiri kita akan memukul bahagian peha musuh. Ini akan mengakibatkan musuh inbalance/terpelanting & kita akan susuli dengan buat tikaman ke dada musuh bilamana musuh sudah jatuh ke atas lutut kita!

Selamat beramal.

Wassalam..

No comments: