Thursday, March 11, 2010

Teknik ""patah"

Salam,

Alhamdulillah berkesempatan belajar teknik patah.

(1) Teknik patah memerlukan..

Jika musuh menyerang dengan menggunakan sisi tangan kanan, maka dengan menggunakan tapak tangan kiri akan mengangkat di bahagian pangkal lengan tangan kanan musuh. Manakala pada masa yang sama dengan menggunakan tangan kanan kita akan memegang hukung pergelangan tangan kanan musuh untuk mematahkannya!

(2) Teknik Gulung Ekor Naga;

Sambil kita menepis kita akan melancarkan serangan ke arah musuh.

(3) Teknik Helang Ultraman Menyambar.

Teknik ini memerlukan kita menggunakan dua tapak tangan kita di dalam posisi gerakkan Ultraman. Teknik ini memerlukan kita menyerang ke bahagian leher musuh dengan melancarkkan gerakkan padu Helang Menyambar . Ini akan mengakibatkan musuh jatuh terpelanting kebelakang dengan mematahkan leher musuh!

(4) Permainan gerak tapak & Masuk.

Gerakkan tapak adalah teramat penting di dalam GPLY. Mati Tapak bermaksud MATI lah kita. Hidup tapak, insyallah HIDUP lah kita dalam pertempuran.

Kombinasi gerakkan tapak yang hidup di susuli dengan gerakkan MASUK akan membuat musuh tergaman dan tidak menjangka BUAH Maut kita.

(5) Kawasan bahaya adalah di bahagian bawah ketiak, di bah agian tulang rusuk yang di kepak, juga di bahagian lembut di lutut! Bahagian bunuh ialaha di bahagian Ulu Hati, bahagian leher di kawasan saluran pernafasan, di bahagian mata. Untuk membuat musuh pengsan/mati dengan menghentak buku lima kita ke belakang tengkok musuh! Untuk membuat musuh SEDAR dengan menghentak bahagian telinga musuh!

Jika musuh laju bahagian tangan, makan kita akan menyerang/menumbuk bahagian sendi tangan musuh. Tujuan untuk melumpuhkan musuh dahulu.

Gerakkan kaki adalah amat penting di mana musuh menyerang dengan menggunakan senjata seperti pisau atau pun parang. Ilmu jarak mesti di mahirkan di dalam situatsi mati & hidup.

Selamat Beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: