Sunday, March 13, 2011

Ilmu Perang!

Assalamualaikum w.b.t..

Ilmu yang aku belajar ini sebenarnya ialah ilmu perang.

Ilmu perang disini bermaksud sepatutnya gerakkannya adalah untuk melumpuhkan pihak lawan samada untuk membunuh & mematahkan pihak lawan.

Inysallah dengan kekuatan keberanian yang ALLAH s.w.t anugerahkan kepada kita maka sepatutnya kita tidak mempunyai alasan untuk melarikan diri jika terpaksa bertempur didalam street fighting & waktu perang!



Suka berkongsi pengalaman iaitu aku berpeluang untuk belajar Silat Cimande selama 2tahun. Tetapi malangnya oleh keran aku sendiri pun tidak berapa faham banyak tentang kenapa dan apa gunanya sesuatu gerakkan tersebut dilakukan maka ilmu yang aku pelajari selama 2 tahun itu aku rasai tidak boleh banyak membantu aku untuk kehidupan sebenar !

2 hari lepas ada berita di dalam surat khabar berkenaan bagaimana seorang Cifu Jujitsu telah dipukul sampai mati!



Aku pun baru nak buat kajian sebenarnya bagaimana teknik Jujitsu diamalkan kerana aku ingin tahu bagaimana seorang yang terlatih di dalam seni beladiri seperti Cifu tersebut pun boleh tumpas inikan pula jika individu tersebut langsung tidak mempelajari ilmu pertahanan diri yang sesuai & praktikal untuk diamalkan di jalanan!

Adakah beladiri seni pertahanan diri Jujitsu sesuai & praktikal untuk tempur jalanan!



Jurus kegemaran Arwah Pak Ali ialah Jurus 4 iaitu gerakkan pukulan menggunakan anggota tangan & siku seperti gerakkan Viper kereta.

Jurus ini sebenarnya amat berkesan di dalam tempur kerana walaupun dalam close range, jurus ini sangar sesuai digunakan kerana akan memerangkap pihak lawan tanpa pihak lawan sempat bertindak balas!

Untuk pengetahuan, street fighting hanya mengambil masa yang kurang dari 10 saat sahaja. Yang kita melihat aksi berlawan/bertumbuk seperti di dalam filem kung-fu itu hanya lah sekadar lakonan sahaja.

Kisah sebenarnya ia terlampau singkat & pantas sahaja. Anda lambat bertindak balas, anda akan menjadi mangsa!

Pukulan padat yang dilakukan dengan menggunakan IBU TANGAN terhadap anggota leher, ulu hati, rusuk & penyawa pihak lawan adalah amat berkesan sekali di dalam tempur close combat.



Kita mempunyai Ibu Jari. Juga kita mempunyau IBU TANGAN ! Jika betul tekniknya, pukulan menggunakan Ibu Tangan ke bahagian anggota rahang mulut lawan kita boleh mengakibatkan kecederaan yang parah kerana rahang lawan kita boleh teralih!

Teknik gerakkan seperti Jurus 10 di bawah ini adalah amat berkesan & teknik ini adalah salah satu teknik yang digemari oleh Cifu aku.



Caranya ialah bilamana pihak lawan masuk menyerang dari sisi kanan, maka kita akan menyambutnya dengan pukulan pantas & padat dilancarkan ke anggota rusuk kanan pihak lawan.

Sambil, kita masuk selangkah kaki kiri kehadapan iaitu anggota kaki kita dibelakang anggota kaki kanan pihak lawan, sambil pada masa yang sama pukulan Ibu Tangan kiri dilancar ke anggota rahang/leher pihak lawan & anggota tangan kanan kita menepuk/memukul penyawan pihak lawan!

Akibatnya sepatutnya akan mengakibatkan pihak lawan kita akan jatuh terlepok kebelakang dengan mengerang kesakitan!

Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY ) ini tidak cantik caranya tetapi jika kita melihat bagaimana IP Man membelasah 10 orang pengamal karate, maka kita boleh membayangkan bagaimana berkesannya teknik pukulan tersebut!

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

2 comments:

Anonymous said...

Basteng mung jadi instructor martial art ke lening. anak aku nak berguru dgn hang boleh. Abdilah

khairul said...

as salam haji, blog yg MANTAP & berinformasi! sedih ana msh mencari masa utk berapprentice dgn haji.

salam&regards-khairul bk5/6d