Wednesday, March 23, 2011

Teknik Kaki - GPLY

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah dengan izin ALLAH s.w.t, aku berkesempatan mendalami teknik kaki di dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY ).

Untuk pengetahuan, teknik tendangan kaki secara sisi iaitu tendangan side kick seperti yang digunakan di dalam Tae Kwan Do ( photo di bawah ) tiada di dalam GPLY !



Ini kerana mengikut cifu aku, tendangan side kick seperti itu sebenarnya merbahaya kepada orang yang melakukannya kerana seorang pengamal GPLY akan mencari kaki tersebut untuk dipusing & patahkan!

Antara teknik tendangan anggota kaki yang diamalkan dalam GPLY ialah seperti tendangan di bawah iaitu di mana jika pihak lawan masuk menyerang dengan anggota kaki kanan, maka kita akan melancarkan serangan anggota kaki kiri kita terus ke bahagian anggota yang bersebelahan dengan anggota penyawa pihak lawan iaitu di bahagian anggota pangkal peha bahagian dalam !







Jika pukulan anggota kaki kita dilancarkan terus ke anggota sendi lutut pihak lawan, akibatnya sangat parah kerana pihak lawan akan cedera parah kerana sendi anggota lutut pihak lawan terkehel kerana terseliuh ataupun patah!



Jika latihan dilakukan dengan menggunakan wooden dummy @ Orang Kayu, maka gerakkannya adalah seperti photo di bawah.



Sebenarnya teknik tendangan kaki ini adalah antara teknik yang aku gemari iaitu selain dengan menggunakan anggota siku, lutut & tangan!

Teknik tendangan kaki iaitu seperti teknik kita menendang bola dilancarkan ke anggota sendi tangan, siku, lutut pihak lawan iaitu dengan tujuan jika pihak lawan memegang senjata maka dengan tendangan sisi bola yang dilancarkan sepatutnya akan mengakibatkan anggota sendi tangan/siku pihak lawan terangkat ke atas ! Maka ini memberi ruang kepada kita untuk terus melumpuhkan lawan kita serta merta!





Di bawah ini beberapa teknik siku dan lutut yang gerakkannya lebih kurang yang aku telah pelajari.

http://www.youtube.com/watch?v=hfdmg49IlHE&feature=player_detailpage

Selamat menuntut ilmu & beramal...

Wassalam..

Basteng

No comments: