Tuesday, March 8, 2011

Jatuhan dalam Close Combat Street Fighting

Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah berkesempatan mempelajari beberapa teknik tendangan & jatuhan di dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY ).



Teknik tersebut semuanya adalah ringkas dan mudah tetapi kebanyakkan orang tidak mengetahui & menyedari keberkesanan nya dalam Close Contact Combat !

Jika pihak lawan bersenjata pisau atau parang, teknik tendangan menggunakan kaki ( bahagian tengah anggota kaki iaitu blocking area ) dilancarkan ke sendi anggota siku pihak lawan yang memegang senjata!!



Tendangan kaki ini adalah seperti kita menyepak bola & berbentuk L ! Sebaik nya kita tidak perlu mengambil jarak umtuk melancarkan pukulan. Cukup dalam jarak yang pendek sahaja maka pukulan kaki ini boleh di lancarkan ke anggota sendi lutut, sendi kaki & rusuk pihak lawan kita!

Latihan tendangan ini boleh di praktiskan dengan menggunakan Wooden Dummy.



Teknik tendangan ini antara teknik yang amat berkesan di dalam street fighting.

Di dalam situasi pertempuran sebenar yang menentukan hidup & mati, akal yang pantas berfikir ( tidak panik & kaku ) sambil gerakkan tubuh kita seperti penggunaan anggota kaki yang spontaneous adalah faktor penting yang menentukan kita survive atau pun sebaliknya.



Teknik yang di gemari oleh Cifu aku punya Cifu ( arwah Acik Bakar ) ialah bilamana pihak lawan masuk menyerang dari sisi kanan, maka Arwah Acik Bakar akan menyambutnya dengan anggota tubuh dia direndahkan separuh sambil pukulan bidas rotan dilancarkan dengan menggunakan tangan kiri iaitu dari arah bawah ke atas terhadap anggota penyawa pihak lawan.

Serentak dengan itu juga, Arwah Acik BAKAR akan bergerak masuk dengan tapak jurus 1 iaitu dia melangkah 1 tapak kaki kiri ke depan ( anggota lutut kiri dia berada di belakang sambil dia akan mengena & menguis bahagian anggota betis kanan lawan dia ) sambil dia melancarkan serangan anggota siku kiri tepat ke anggota ulu hati pihak lawan!



Akibatnya lawan kita akan jatuh tersungkur kesakitan! Teknik ini sebenarnya amat berkesan iaitu tidak kira samada lawan kita bersaiz besar atau kecil.



Teknik ini adalah sunguh ringkas dan amat berkesan iaitu jikalau ada orang yang masuk untuk menampar kita dengan menggunakan anggota tangan kanan, maka kita akan menyambutnya dengan angota tangan kiri kita berfungsi sebagai defence manakala kita akan masuk 1 langkah anggota kaki kanan kita ke depan, sambil kita mencari ruang dengan melancarkan anggota tangan kanan kita ke bawah anggota ketiak tangan kanan pihak lawan dengan gerakkan angkat!



Bilamana kombinasi gerakkan kaki kita menguis & tangan kita mengangkat di laksanakan, mengakibatkan pihak lawan akan jatuh tersungkur!



Sementara itu aku menemui beberpa link tentang Krav Maga!

http://www.i-f.org.il/en/page.php?id=2

http://gearloose.net/misc/kravmaga.html

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng
Skype : basteng04

No comments: