Wednesday, August 10, 2011

Hanya guna 1 anggota tangan

Assalamualaikum w.b.t...

Sepanjang bulan Ramadhan, aku kena pergi ke pejabat awal. Oleh yang sedemikian, aku tidaklah sempat untuk mengadap sifu aku seperti hari biasa.

Dalam Gerak Pukul Pian Yunan ( GPLY ), kita boleh hanya menggunakan satu tangan sahaja semasa bertempur !

Contohnya pihak lawan masuk menyerang dengan melancarkan tumbukkan anggota tangan kanan diikuti dengan tumbukkan anggota tangan kiri, maka kita akan menyambutnya hanya dengan menggunakan anggota tangan kanan kita sahaja ! Iaitu blocking/tepisan/serangan dibuat dengan hanya menggunakan anggota tangan kanan kita sahaja !

Mesej yang aku ingin kongsi disini ialah dengan hanya menggunakan satu anggota tangan sahaja pun sudah mencukupi untuk kita menghadapi pihak lawan !

Apatah lagi jika kita boleh menggunakan ke dua dua anggota tangan kita + ke dua dua anggota kaki + ke dua dua angota lutut + ke dua dua anggota siku + ke dua dua anggota bahu + 1 anggota kepala kita maka insyallah lagilah power !

Di bawah ini adalah contoh beberapa gerakkan seperti yang pernah aku pelajari dalam GPLY !Its cool !













Selamat menuntut ilmu & beramal...

Wassalam..

Basteng

No comments: