Sunday, August 14, 2011

Salur Galur Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY )

Assalamualaikum w.b.t..

Mengikut sejarah, Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY ) berasal daripada negara China !
Oleh yang demikian, suka aku coretkan disini, kebanyakkan gerakkan & teknik dalam bela diri Wing Chun ada dalam GPLY !

Boleh layari YouTube di bawah untuk melihat beberapa contoh teknik asas dalam GPLY yang pernah aku pelajari daripada sifu aku.








Tambahan di sini ialah dalam GPLY diterapkan juga gerakkan buah pukulan dari bela diri seperti Muay Thai, Silat & Aikido ( tarik/tolak/tekan sendi.. ) & bermacam lagi !

Itulah sebabnya bilamana orang tanya samada aku belajar silat ker ! Maka aku hanya mampu tersenyum sahaja kerana aku berpendapat ilmu pertahanan diri GPLY yang aku belajar ini ada 1001 keunikkannya...


Aku memang meminati pelakon filem aksi yang bernama Stevan Seagal !

Bagi aku Stevan Seagal ini seorang ahli beladiri yang faham akan ilmu bela diri Aikido yang telah dipelajari olehnya.

Aku berazam untuk memahirkan diri dalam ilmu bela diri seperti Stevan Seagal !! Insyallah..







Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng


No comments: