Friday, May 7, 2010

"Gayang" & permainan TAPAK

Salam,

Alahmdulillah saya suka berkongsi satu kisah berkenaan pepatah Melayu yang berbunyi => "Sediakan payung sebelum hujan ".

Pepatah ini mempunyai maksud yang mendalam!



Tidak bermakna kita belajar ilmu mempertahan diri adalah semata mata untuk bergaduh & mencari musuh!

Niat kita belajar mestilah jelas iaitu ikhlas semata mata kerana ALLAH S.W.T! Juga dengan niat untuk jaga kesihatan & beriadah!



Jika kita rajin memerhati di kawasan taman permainan, kita sering kali melihat "Uncle/Untie" yang berbangsa Cina akan mengamalkan senaman seperti Tai Chi!

Tahukah kita semua, Tai Chi sebenarnya adalah seni tempur pertahanan diri yang amat berkesan kerana salah satu konsepnya ialah menggunakan tenaga pihak lawan untuk mengalahkan pihak lawan itu sendiri!




Berbalik kepada buah tempur Gerak Pukul Lian Yunan, saya bersyukur kerana dengan izin ALLAH S.W.T saya berpeluang mempelajari ilmu ini.



Biasalah ada manusia akan berkata, tak perlu belajar benda benda macam ini, just guna pistol aja! Sebenarnya manusia itu tak menyedari mananya dia boleh dapatkan pistol kecuali dia adalah polis ker, kongsi gelap ker..

Doh tua tua baru nak belajar? " Better late than never " lor!! Saya berpendapat wajib kita menyiapkan "Payung" sebelum hujan!Wajib kita mengajar/menasihati anak anak kita untuk berjaga jaga bilamana berada diluar kerana pada masa sekarang ramai peMANGSA yang mahu mencari MANGSA! Di luar sana ramai manusia yang SAKIT OTAK, HATI GILA!Kita tidak tahu bila & ketika kemungkinan kita akan bertembung dengan jenis manusia yang macam itu.



Mungkin juga ketika kita leka baru mengeluarkan duit daripada ATM, tiba-tiba datang manusia yang berhajat jahat mahu membunuh kita kerana semata mata mahu merompak duit kita!

Juga kemungkinan kita sedang menunggu bas bersama teman-teman, tiba tiba datang satu Van yang modus operandinya adalah menculik kanak kanak untuk dijadikan peminta sedekah!

Dengan tulang empat kerat inilah Rasulullah & para sahabat bertempur bergadai nyawa berlawan dengan orang orang kafir & munafik!



Inilah ilmu tempurnya!

Gayang/kelik adalah salah satu jurus penting di dalamn GPLY. Tapak kaki kita tetap tetapi badan kita bergerak & beralun seperti ular! Insyallah tumbukkan/tikaman boleh disambuti!

Masih ingat bagaimana si Celaka Bush mengelak daripada terkena kasut yang dibaling oleh pemberita Iraq!Itulah gerakkannya! :)

Disusuli permainan TAPAK yang hidup adalah amat penting untuk seorang penuntut GPLY! Jika TAPAK hidup, kita akan merasa langsung tidak kekok untuk menyambut kedatangan lawan kita walaupun lawan kita berada di sisi KIRI ker, sisi KANAN ker, sisi BELAKANG ker!




Tips yang perlu diingat disini ialah badan kita mesti berdepan dengan pihak lawan kita!



Untuk memahirkan diri, pelajar GPLY mestilah berlatih juga dengan partner yang betul! Jangan hanya mengharapkan kita boleh menjadi seorang PENDEKAR dengan semata mata berlatih & buat latihan dengan "Wooden Dummy" sahaja! :)

Selamat beramal & berlatih..

Wassalam..

Basteng

No comments: