Thursday, May 13, 2010

Jurus tapak tangan" 3 beradik" + jurus TAPAK kaki + pukulan 2 Beradik

Assalamulaikum w.b.t,



Alhamdulillah berkesempatan mempelajari satu jurus baru yang di namakan Jurus Tapak tangan " 3 beradik".




Jurus ini memerlukan kita melancarkan 3 kali gerakkan dengan mengunakan tapak tangan berturut turut iaitu dengan cara kita memukul bahagian ruas/sendi pergelangan tangan, siku dan bahu musuh dalam 3 gerakkan serentak!






Manakala pukulan 2 beradik ialah dimana kita berada didalam posisi samada satu tangan kanan di bawah iaitu bersedia membuat pukulan di bahagian bawah badan musuh ( penyawa ). Manakala tangan kiri kita pula bersedia menyerang dibahagian atas badan musuh ( muka, leher, ulu hati)!






Kemahiran untuk menguasai gerakkan tapak Kaki supaya hidup adalah salah satu kemahiran yang mesti dikuasai oleh pelajar GPLY.Insyallah jika tapak kaki kita hidup, maka sekiranya kedua dua tangan kita bergari atau terikat, maka kita boleh lagi berjuang menentang musuh dengan menggunakan anggota tubuh kita yang lain seperti punggung, bahu, kaki ( tumit & terjah ), lutut, siku, gigit dengan gigi, air ludah, tanduk Zidaine dengan menggunakan dahi!



Pepatah ada mengatakan, hidup tapak kaki, maka insyallah kita boleh lagi mempertahankan diri kita dikala diuji. Manakala jika mati tapak kaki kita maka risiko untuk kita dijadikan mangsa adalah amat tinggi sekali!



Oleh itu, selamat menuntut ilmu dan berlatih!

Wassalam..

Basteng
[ http://www.youtube.com/watch?v=eIRy0pltg4k ]

3 comments:

matcana said...

bro bass... martial art is like playing futsal... focus when to hit the target... don't forget the defense when attacking... always maintain the balance... like ying yang, -ve +ve, male female... haha :D

Anonymous said...

bro MatCana, tq 4 ur comment!yeah, u r absolutely correct that martial art like playing futsal! Balancing is 1 most critical factor which will determine whether u r winner or loser!tq

basteng said...

Hi,

Yes. you are correct!

TQ..