Thursday, May 20, 2010

Ilmu "Gerak Rasa" && "Lipan Berjalan"




Assalamualikum w.b.t..

Alhamdulillah berkesempatan mempelajari kaedah yang dinamakan "Gerak Rasa".
"Gerak Rasa" adalah salah satu teknik yang amat penting kerana kombinasi tindak balas badan kita akan menentukan kemana dan dimana pukulan balas kita akan dikenakan kepada pihak lawan!

Oleh itu kemahiran untuk menguasai teknik "Gerak Rasa" ini adalah dengan mengadakan latihan dengan sparing partner yang betul!

"Lipan Berjalan" adalah satu teknik yang membolehkan TAPAK kita HIDUP & tidak mati( kita bertapak dengan menggunakan anggota TUMIT kaki )!TAPAK yang HIDUP adalah amat penting sekali kerana pihak lawan biasanya akan cuba mematikan langkah tapak kita dengan mereka membuat serangan pukulan/terjahan kearah anggota kaki kita.



Oleh kerana TAPAK kita HIDUP maka serangan daripada pihak lawan mudah akan diatasi oleh kita. Pada masa yang sama dengan menggunakan TAPAK kita yang HIDUP maka serangan balas boleh dilancarkan serta merta untuk mengatasi pihak lawan yang tidak menyangka kita akan melancarkan serangan balas!

Dalam permainan Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY), serangan dengan menggunakan lutut kita dilancarkan ke bahagian lutut/tulang kering pihak lawan amatlah berkesan sekali. Tujuan utama adalah untuk menyebabkan pihak lawan TIDAK SEIMBANG!



Bagi latihan HIDUPkan Lutut, maka kita kena mengangkat anggota lutut kita separas atau lebih daripada pusat kita!






*Nota : Pendekar MELAYU bermain rapat. Bermain MASUK!Pihak lawan Pukul, dia akan kena, Pihak lawan tidak pukul, Dia pun juga akan kena! Contohilah semangat PENDEKAR seperi seekor LANDAK!!

Selamat berlatih & beramal..

Wassalam..

Basteng..

No comments: