Monday, November 15, 2010

RASA

Assalamualikum w.b.t...

Alhamdulillah sekarang ini aku dalam proses memahirkan diri didalam Senaman Tradisional Orang Orang Melayu dahulu kala!







Sukacita aku nak namakan senaman itu sebagai Senaman LIAN!

Banyak teknik senaman yang amat berkesan yang boleh dipelajari & diamalkan..



Bermula daripada kedudukkan setempat iaitu dalam kedudukan duduk selepas sujud, maka dengan posisi kaki dilentik & etc, maka seorang pengamal akan merasai POWERnya senaman ini.



Senaman ini diakhiri dengan senaman di bahagian anggota MUKA!
Senaman ini dipelajari oleh Ccifu aku dengan seorang Tabligh!



Buat makluman, orang TABLIGH ini memperolehi teknik SENAMAN ini semasa dia mengembara semasa didalam jemaah Tabligh di Indonesia, China, India , Bangladesh & Pakistan!



Sebagai balasan iaitu untuk "win - win situation", maka Cifu aku mengajar orang Tabligh itu Gerak Pukul Lian Yunan !! ( GPLY ).



Orang Tabligh ini ingin belajar ilmu seni pertahanan diri kerana semasa dia mengembara bersama jemaah Tabligh, ada kalanya dia menghadapi bahaya seperti diserang oleh orang luar yang tidak faham akan aktiviti dakwah jemaah Tabligh ini!



Ada pepatah mengenai:

1. Doa. Kita perlu berdoa kepada ALLAH S.W.T selalu akan segala hajat & keperluan. ALLAH S.W.T yang menentukan samaada DIA memenuhi hajat si perdoa @ sebaliknya.



2. Petua. Contohnya jika nak lembutkan daging, maka cara petua orang tua tua adalah dengan meletakkan buah betik muda ke dalam Daging yang hendak dimasak tersebut!



3. Rasa. Rasa adalah tahap yang tertinggi dimana kita boleh meRASA bilamana diri kita berada dalam bahaya!



Jika ditakdirkan kita diserang, dengan kelebihan ilmu RASA maka kita akan mudah mematahkan serangan pihak lawan yang melancarkan serangan tersebut!

Maka dikisahkan walaupun seorang BUTA bertempur, dengan kelebihan ilmu RASA maka si BUTA tersebut masih mampu meneruskan pertempuran walaupun dia tidak dapat melihat dengan deria mata!



Ada satu teknik baru iaitu dengan cara seperti kita duduk mengcangkung maka badan kita diangkat sedikit iaitu berat kedua kaki adalah hampir sama. Maka dengan kedudukan masuk sendeng, maka satu anggota tangan kita akan mencari anggota sendi lutut pihak lawan untuk dipatahkan!



Sementara anggota tangan yang satu lagi akan bersedia untuk melancarkan serangan siku ke bahagian rusuk pihak lawan

Teknik serangan masuk dengan masuk dengan menggunakan anggota lutut adalah salah satu teknik yang amat berkesan untuk menewaskan lawan tidak kira samaada pihak lawan bersaiz besar atau sebaliknya!



AYAM bilamana bertempur, akan memasukkan ke dua dua kepaknya ke bahagaian dalam aiaitu rapat dengan sayap/kepak ayam pesaingnya!



Kaedah/tehnik ini juga boleh dicedok oleh seorang penuntut GPLY untuk menjadikkannya satu teknik yang amat berkesan didalam pertempuran!

Dengan merapatkan anggota tubuh kita hatta siku kita akan men"curi" dengan buat pukulan pendek terus kesasaran iaitu ke anggota rusuk pihak lawan!

Selamat Menyambut Aidil Adha, Insyallah ALLAH s.w.t melindungi & memberi rahmat kepada kita semua!!

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: