Monday, November 22, 2010

Teknik Pukulan Lutut - Rahsia dalam Rahsia LIAN!

Salam,

Alhamdulillah berkesempatan mempelajari teknik baru iaitu Teknik Lutut untuk menyerang dan bertahan@blocking.



Dalam GPLY, anggota lutut berperanan besar untuk menyerang iaitu serangan dilancarkan terus ke bahagian otot peha dalam pihak lawan. Sasaran sebenarnya adalah bahagian anggota penyawa pihak lawan!

Satu latihan lutut juga telah ditunjuk ajar oleh Cifu aku.



Caranya ialah dengan mengangkat kaki kita iaitu anggota lutut separas dengan pusat kita. maka kita geraknya ke arah luar iaitu tanpa menyentuh bumi. Kemudian dengan gerakan masuk ke dalam semula iaitu seperti dalam posisi Jurus 1, maka kita akan meletakkan tapak kaki kita sambil itu anggota lutut kita tersebut "makan" anggota dibawah anggota lutut pihak lawan! Adakah ini rahsia LIAN? :)



Teknik ini juga memerlukan keseimbangan badan kita kerana gerakkan ini memerlukan kita hanya berpijak menggunakan hanya 1 belah kaki sahaja!



Teknik ini akan mengakibatkan pihak lawan mengalami kecederaan parah kerana anggota lututnya boleh patah@tergeliat !



Serangan serentak anggota lutut bersama dengan siku adalah satu teknik berkesan untuk menumpaskan pihak lawan. Teknik ini adalah seperti teknik serangan seorang ToMoi!



Sementara aku mengamalkan Senaman LIAN yang antaranya teknik senaman yang dipanggil sebagai TEMU LUTUT. Senaman ini elok untuk sendi anggota lutut.

Juga ada senaman seperti gerakkan Harimau/Kuching mengeliat!



Selamat menuntut ilmu & beramal...

Wassalam..

Basteng

No comments: