Monday, October 17, 2011

Jurus Buah Pukul yang ringkas tetapi berkesan

Assalamualaikum w.b.t..

Selama aku menuntut dengan sifu aku, aku perhatikan kebanyakkan buah pukulan sifu aku adalah mudah, ringkas tetapi teramatlah bahayanya !

Antara buah pukulan yang aku maksudkan ringkas tetapi berkesan ini ialah :

1. Bilamana pihak lawan masuk menyerang dari sisi kanan, maka sifu aku dengan bersahaja sahaja akan "bergayang" tubuhnya ( gerakkan tubuhnya seperti gerakkan seekor ular tedong selar iaitu bergerak dari kiri ke kanan atau dari paras bawah ke atas ! ) maka satu tumbukkan pantas, tepat & padu menggunakan anggota tangan kanan atau kiri akan di sasarkan ke anggota rusuk kanan pihak lawan ! ( seperti photo di bawah ! )



Sambil pada masa yang sama, iaitu dari paras bawah iaitu tanpa disedari oleh pihak lawan, maka anggota tangan kanan atau kiri sifu aku yang baru sekejap tadi melancarkan tumbukkan ke anggota rusuk kanan pihak lawan , akan terus mencari sasaran di bahagian anggota leher/halkum pihak lawan pula dengan gerakkan menyucuk ! ( seperti photo di bawah ! ) Akibatnya saluran pernafasan lawan kita akan tersekat & jika tidak diberi rawatan awal maka dikhuatiri boleh menyebabkan kematian !



*Nota : Gerakkan teknik pukulan sebegini ini aku namakan 1 pukulan menghasilkan 2 buah serentak ! Teknik pukulan ini khusus digunakan sekiranya pihak lawan kita bersenjata & memang bertujuan mahu membunuh kita!

2. Satu lagi gerakkan yang bersahaja tetapi amat berkesan dan merbahaya ialah bilamana pihak lawan masuk menyerang dengan anggota kanan maka kita akan menyambutnya dengan mengangkat anggota lutut ( kanan @ kiri ) kita separas pusat dan seterusnya HENTAMAN/HENJANGAN menggunakan anggota kaki kiri atau kanan kita disasarkan terus ke anggota sendi peha/lutut/penyawa/kaki kanan pihak lawan !



Selamat menuntut ilmu & beramal...

Wassalam..

Basteng

No comments: