Saturday, October 29, 2011

Siku Kapak

Assalamualaikum w.b.t...

Aku serasi belajar ilmu pertahanan diri Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY - Lian Campur ) ini kerana teknik lian yang telah aku belajar dari sifu aku adalah ringkas tetapi berkesan !

GPLY langsung tiada bunga tari seperti tangan kembang & etc!




Contohnya , jika pihak lawan masuk secara meluru @ membabi buta maka kita boleh meNARIK/menGUIS/meNOLAK/meNEKAN/mengANGKAT anggota sendi tangan sambil meMIJAK anggota kaki pihak lawan serentak ! Dengan cara kita meNARIK anggota tangan/kaki seluar/rambut/janggut/kolar baju & etc sudah memadai kerana pihak lawan kita akan menjadi TIDAK SEIMBANG/STABIL & seterusnya kita boleh menghumbangkan lawan kita ke dalam longkang/dinding/pokok !

Pihak lawan kita akan mencederakan dirinya sendiri kerana kita hanya perlu meNARIK/menGUIS/meNOLAK/meNEKAN/mengANGKAT sahaja apa yang anggota tangan/kaki kita sempat capai !



Suka berkongsi akan pengalaman aku semasa menganggotai silat Cimande selama 2 tahun, bermacam macam bunga yang diajar tetapi disebabkan tidak berpeluang belajar buah combat juga tidak faham apa guna pergerakkan yang diajar tersebut maka hasilnya aku tidak dapat mengamalkan ilmu silat tersebut untuk mempertahankan diri !



Antara gerakkan mudah tetapi amat berkesan ialah bilamana pihak lawan masuk menyerang dengan tumbukkan/bersenjata dari sisi kanan maka dengan menggunakan "kait buah" iaitu bahagian V yang terbentuk dari kedudukkan anggota ibu jari tangan dengan anggota jari tangan yang dibuka, maka dengan menggunakan anggota tangan kanan yang dalam posisi kedudukkan "kait buah V " , maka kita akan mengangkat anggota sendi siku kanan pihak lawan ke atas sambil dengan pantas kita akan melancarkan serangan anggota siku kanan kita ( teknik Siku kapak ) ke arah kawasan sasaran iaitu anggota ulu hati/dada/muka pihak lawan !

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

No comments: