Saturday, October 1, 2011

Slogan GPLY ! Cepat, Tepat & Padat

Assalamualaikum w.b.t...

Seorang pengamal Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY - Lian Campur ) adalah di kehendaki untuk memahirkan dalam membuat pukulan samada dengan menggunakan anggota tangan, siku, lutut, kaki, bahu, punggung @ kepala agar setiap pukulan yang terhasil adalah CEPAT, TEPAT & PADAT !

CEPAT bermaksud seorang pengamal GPLY mesti bertindak dengan pantas daripada pihak lawan !

Manakala TEPAT bermaksud setiap gerakkan pukulan yang dilancarkan hendaklah mengenai kawasan sasaran iaitu jika kita target kawan anggota rusuk pihak lawan, maka kita mestilah memberi tumpuan agar serangan kita mengenai kawasan sasaran tersebut.

PADAT di sini bermaksud setiap buah pukulan yang terhasil mestilah jika terkena kawasan anggota sasaran pihak lawan, maka pihak lawan akan tertunduk @ rebah kesakitan !



Latihan pukulan dengan menggunakan Orang Kayu adalah antara kaedah pembelajaran yang boleh diamalkan oleh seorang pengamal GPLY .

Jika ada orang A kata gaya GPLY ini seperti Sendeng, maka kita orang hanya senyum & mengia kan sahaja.

Jika ada orang B kata gaya GPLY ini seperti Kung Fu China @ Wing Chun, maka kita orang juga senyum & mengIAkan sahaja .

Jika ada orang C kata gaya GPLY ini seperti Muay Thai @ Boxing Siam, maka kita orang juga senyum & mengiakan sahaja.

Jika ada orang D kata gaya GPLY ini seperti Karate/Aikido, maka kita orang senyum & anggukkan sahaja.

Jika ada orang E kata gaya GPLY ini seperti silat Cimande/Gayung/Cekak/Bugis, maka kita orang senyum & anggukkan sahaja .

Jika ada orang F kata gaya GPLY ini seperti Gusti/Tinju, maka kita orang senyum & anggukkan sahaja.

Kita orang angguk disini kerana GPLY ini adalah ilmu perang. Bukan seni .... Hatta di kisahkan, dalam GPLY penuh dengan tipu muslihat & strategi yang pelik & tak terfikir oleh akal kerana teknik pukulannya yang bersahaja, mudah tetapi amat berkesan dalam perang !

Jika pihak lawan bersaiz besar seperti Orang Negro @ Orang Putih macam Hulk Hogan, maka sudah semestinya kita akan tumbang jika menghadapi mereka dengan berhadapan mengadap !

Maka, teknik pukulanke anggota sendi dengan teknik TAPAK anggota kaki kita yang hidup maka insyallah pihak lawan yang bersaiz besar pun jika kena teknik & caranya akan tumbang juga !

Contohnya seekor gajah yang besar pun boleh kita tumbang kan jika pukulan ke anggota sendi gajah dilakukan dengan betul !

Dalam GPLY, kita boleh menggunakan air liur kita untuk meludah ke arah muka pihak lawan ! Pada masa pihak lawan berkelip kerana anggota matanya tertutup kerana ludahan air liur kita, maka serangan secara CEPAT, TEPAT & PADAT mesti dilancarkan bertubu tubi sehingga pihak lawan tumbang & tidak mampu bangkit lagi !

Juga, seorang pengamal GPLY mesti memahirkan diri dengan teknik memijak anggota kaki pihak lawan sambil TOLAKKAN dilakukan dengan menggunakan ruas anggota lengan kita ke anggota dada/muka pihak lawan !

Dalam PERANG, tiada belas kasihan ! Juga seorang pengamal GPLY boleh menggunakan teknik tarik, tekan, tolak seperti yang diamalkan oleh seorang penuntut Aikido. Sila menonton YouTube di bawah. Lihatlah bagaimana Steven Seagal iaitu seorang pengamal Aikido menggunakan ilmu pertahanan diri Aikido untuk menumpaskan lawannya !

http://www.martialartsstyles.org/martialartsstyles08.php







Aku memang minat gila dengan hamba ALLAH nii ! :)

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

1 comment:

Rofi said...

Salam Basteng,

Steven seagal adalah seorang hero yang lebong sebab tak pernah cedera bila bertempur!