Thursday, October 20, 2011

SENDAL

Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah aku berkesempatan mengadap sifu aku.

Antara teknik Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY ) yang ingin aku berkongsi disini yang aku namakan sebagai teknik SENDAL !

Bilamana kita terpaksa berhadapan face-to-face dengan pihak lawan, maka dengan gerakkan jurus 1 maka badan kita akan turun serendah yang mungkin (kedudukan anggota badan seperti photo di bawah ) .



Katakanlah jika pihak lawan masuk dengan anggota sisi kanan iaitu pihak lawan melangkah 1 langkah kehadapan (anggota kaki kanan pihak lawan dihadapan ) , maka kita akan menyambutnya dengan kedudukan anggota kaki kiri kita akan menYENDAL iaitu bersetentangan dengan anggota kaki kanan pihak lawan !

Maka dengan anggota badan kita direndahkan maka dengan menggunakan anggota siku kiri @ anggota tapak tangan kiri kita akan menyerang ( meNEKAN/meNARIK/meNOLAK/menGUIS ) anggota sendi lutut kanan pihak lawan !

Ini akan menyebabkan pihak lawan tidak stabil@inbalance jadi serangan anggota siku/tangan/sepakan/lutut/kepala/bahu kita dilancarkan bertubi tubi sehinggalah pihak lawan terus lumpuh.

Untuk mengamalkan teknik SENDAL ini memerlukan latihan yang berterusan kerana risiko jikalau kita lambat atau posisi anggota tubuh kita terlampau tinggi akan membuka ruang yang mudah kepada pihak lawan untuk melancarkan serangan anggota tangan kepada kita !

Teknik SENDAL ini untuk kita MAKAN besar tetapi jika tersilap buat percaturan ditakuti kita akan mudah tercedara kerana teknik ini juga memberi ruang yang terbuka/luas kepada pihak lawan untuk bertindak balas & mengakibatkan kecederaan parah kepada kita !

Teknik SENDAL ini adalah berkaitan dengan jurus 10 dalam GPLY.

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: