Monday, October 24, 2011

Tagline GPLY : CEPAT, TEPAT & PADAT

Assalamualaikum w.b.t

Dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY ), seorang pengamal GPLY adalah dikehendaki untuk melancarkan tumbukkan secara CEPAT, TEPAT & PADAT !




Untuk menjadikan pukulan kita adalah CEPAT, TEPAT & PADAT ini memerlukan latihan pukulan menggunakan wooden dummy @Orang Kayu dilakukan secara berterusan .

Tumbukkan 3 iaitu tumbukkan ke anggota MUKA, ULU HATI/DADA & PENYAWA dilakukan terhadap pihak lawan secara serentak !




Ini bermaksud seorang pengamal GPLY bilamana melancarkan serangan tumbukkan maka sekurang kurangnya 3 buah pukulan akan dilancarkan secara CEPAT, TEPAT & PADAT ke 3 anggota sasaran iaitu anggota bahagian MUKA, ULU HATI/DADA & PENYAWA !

Teknik tumbukkan cara di atas adalah secara mengadap iaitu secara bersemuka.

Manakala ada juga cara pukulan di buat secara sisi. Ini bermaksud kerana kita tidak mahu melihat wajah pihak lawan atau pun kita takut bersemuka secara berhadapan.

Oleh yang sedemikian, jadi kita melancarkan serangan ke anggota telinga & rusuk !

Ke dua anggota sasaran di atas tersebut adalah sebenarnya sangat berbahaya & berkesan untuk melumpuhkan pihak lawan kerana jika tumbukkan dilancarkan ke anggota telinga pihak lawan akan tidak stabil & kita akan melumpuhkan pergerakkan pihak lawan.

Begitu juga tumbukkan yang disasarkan ke anggota rusuk pihak lawan akan memberi kesan kesakitan yang amat sangat. Jika tumbukkan yang dilancarkan amat kuat kemungkinan tulang rangka anggota rusuk akan patah dan ini akan menyebabkan kecederaan parah & serious kepada pihak lawan !

Oleh itu kita jangan bergurau dengan cara membuat pukulan ke anggota rusuk !

Selamat menuntut ilmu & beramal...

Wassalam...

Basteng

No comments: