Sunday, November 20, 2011

Mengukur Jarak

Assalamualaikum w.b.t...

Pada masa cuti sekolah ini, aku tak dapat mengungjungi sifu aku seperti hari waktu persekolahan.

Biasanya jika masa hari persekolahan, selepas aku menghantar anak aku ke sekolah maka aku akan singgah & mengadap sifu aku.

Panjang umur, aku merancang jika dalam seminggu, aku boleh mengadap sifu aku 2 kali pun sudah cukup cantik kerana sekarang ini di rumah sifu aku ada ayah & mak mertua dia menumpang !

Kerana rumah ibu & ayah mertua sifu aku sedang diperbaiki.



Jadi aku pun segan laa sikit...As sebab aku menuntut & belajar Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY - Lian Campur ) ini sejak tahun 2008 kerana aku mempunyai seorang jiran yang jahat.

Yang aku maksudkan jahat di sini ialah Jiran aku ini psiko orangnya iaitu dia suka buli jiran tetangganya yang lain seperti dia memang sengaja meludah, menghempas pintu rumahnya, membuat bising dengan ON kan alarm kereta @ rumah dia, membuang sampah ke halaman rumah jiran tetangga, sengaja memasang radio TAMIL dari jam 7 pagi hingga 12 tengah malam & radio itu pula sengaja diletak kat luar iaitu kat kawasan parking keretanya & 1001 perkara yang menyakitkan hati la..

Dengan erti kata lain, dia memang sengaja menganggu jiran tetangganya.
Sehinggalah jiran nya yang disebelah kanan ( Uncle Ang ) terpaksa menjual rumah nya kerana tidak tahan dengan gangguan & psiko jiran aku yang jahat ini.

Alhamdulillah bila aku berpeluang belajar GPLY ini, ALLAH s.w.t bagi aku keyakinan sehinggalah pada Jun 2009 & Jun 2010 aku telah menjemput jiran aku yang psiko ini untuk bertarung 1-to-1 !

Diringkaskan cerita, pertarungan ini tidak berlaku tetapi jiran aku yang psiko ini akhirnya telah menjual rumahnya !

Dalam GPLY ini jika kita kena pandai mengukur jarak. Mengukur jarak di sini membawa maksud jika kita hendak melancarkan serangan dengan menggunakan anggota kaki maka jarak ideal pihak lawan hendaklah dalam radious serangan anggota kaki kita.



Jika dalam jarak yang rapat, maka pergunaan anggota lutut & Siku hendaklah kita gunakan.

Untuk pengetahuan aku sedang memahirkan beberapa teknik asas pukulan menggunakan anggota siku.

Insyallah dengan latihan berterusan dengan menggunakan Orang kayu, insyallah aku akan menguasai teknik siku ini.

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: