Thursday, November 24, 2011

Pukulan silang

Assalamualaikum w.b.t...

Aku suka berkongsi akan satu teknik dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY ) yang aku panggil sebagai pukulan silang.

Pukulan silang ini boleh dilancarkan dengan menggunakan anggota kaki, lutut, siku dan juga anggota tangan.



Contohnya untuk serangan silang anggota lutut , maka jika kita melihat pihak lawan bergerak dengan anggota kaki kanannya bertapak di hadapan maka kita dengan pantas akan masuk menyerang ke arah anggota lutut kanan pihak lawan tersebut dengan menggunakan anggota lutut kanan kita !

Tujuan kita adalah untuk memBUKA sendi anggota lutut kanan pihak lawan.



Selepas itu dengan pantas juga kita akan melancarkan serangan anggota lutut kiri kita ke arah anggota sendi lutut kiri pihak lawan pula !

Akibatnya pihak lawan kita akan langsung tidak berpeluang untuk menstabilkan diri dan ini memberikan ruang yang luas untuk kita terus melancarkan serangan bertali arus ke arah pihak lawan sehinggalah pihak lawan tidak mampu bangkit untuk melawan lagi.



Begitu juga pukulan silang boleh dilancarkan dengan mengunakan anggota tangan, siku & juga anggota kaki!



Peringatan di sini ialah walaupun jika kita sedang bertempur yang menentukan sama ada kita hidup atau pun mati, tetapi hati kita mestilah senantiasa berZIKIR dan berDOA kepada ALLAH s.w.t !

Juga perlu sentiasa ingat : In the street fighting & war, there are no rules !

Jadi untuk selamatkan diri, kita mesti buat apa sahaja yang perlu asalkan kita berjaya menyelamatkan diri kita seperti meludah, menggigit, menendang, menyucuk & etc. !

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: