Wednesday, November 2, 2011

Teknik anggota Lutut LIAN

Assalamualaikum w.b.t..

Jika musuh bersenjata & kita dalam kedudukkan mengancam nyawa maka serangan balas yang kita patut tumpu & lancarkan adalah di tiga temnpat :

1.Cucuk ke anggota mata
2. Cucuk ke anggota leher/kawasan pernafasan di bahagian anggota leher
3. Tepuk/tumbuk ke anggota penyawa

Memahirkan teknik anggota lutut adalah satu kelebihan yang amat besat di dalam GPLY.

Aku berazam untuk membuat latihan berterusan untuk memahirkan lagi teknik "kuis"/"tekan" dengan menggunakan anggota lutut ke sendi anggota lutut pihak lawan!



Jika pihak lawan masuk dari sisi anggota kanan maka kita akan menyambutnya dengan anggota tangan kanan kita akan bersilang dengan anggota ruas di bahagian atas anggota siku kanan pihak lawan sambil anggota tangan kiri kita ( menggunakan anggota tapak tangan kiri ) akan menahan@blocking anggota lutut/kaki kanan pihak lawan daripada bergerak.



Sambil pada masa yang sama kita akan melancarkan pukulan menggunakan anggota lutut kanan kita ke anggota penyawa/perut pihak lawan !!



Aku berkeyakinan teknik pukulan menggunakan anggota lutut ini adalah sangat berkesan & praktikal untuk diamalkan !

Teknik pukulan GPLY menggunakan anggota lutut ada berbagai cara !

Antaranya jika pihak lawan masuk menyerang dari sisi kanan iaitu bilamana anggota kaki kanan pihak lawan masuk melangkah di hadapan maka kita akan menyambutnya dengan menggunakan anggota lutut kiri kita akan menghentam/menghentak anggota peha kanan pihak lawan yang berada diantara anggota lutut dan anggota pangkal peha !

Akibatnya pihak lawan akan mengerang kesakitan akibat hentakkan anggota lutut kita ke arah ruas anggota lutut dengan pangkal peha !

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: