Wednesday, January 4, 2012

Jadilah Orang berIlmu agar kita tidak menjadi hina & dayus

Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah ALLAH s.w.t mudahkan segala urusan percutian kami sekeluarga.

Insyallah ada rezeki, target ingin melancung sambil menjelajah dan mengembara ke seluruh pelusuk dunia !



Ilmu seni beladiri hendaklah ringkas dan tidak berserabut kepala tetapi tekniknya berkesan terutama jika kita dalam keadaan terdesak untuk mempertahankan nyawa kita, ahli keluarga & orang & makhluk lain disekitar kita.

http://www.gearloose.net/misc/kravmaga.html

Semasa aku bercuti ke pulau Langkawi baru baru ini, ada seorang hamba ALLAH yang berkongsi akan pengalamannya semasa masuk satu kedai makan di Langkawi.

Alkisah ada 4 couple budak muda Melayu yang tanpa segan silu bercium mulut dihadapan khalayak ramai.



Diringkaskan, semua orang dalam kedai tersebut hanya mampu tertunduk malu & tak ada seorang pun yang ada kekuatan & berani untuk menegur akan tindak tanduk kumpulan couple tersebut.

Di sinilah peri pentingnya jika kita tidak berilmu terutama tiada ilmu dalam seni beladiri maka jika kita melihat kemungkaran di hadapan mata kita pun , maka kita tidak berkemampuan untuk menegur apatah lagi untuk mencegahnya !

Kita menjadi HINA & DAYUS & menjadi penakut !

Tapi aku percaya insyallah setakat 2-4 orang, insyallah boleh makan jika pada saat tersebut ALLAH s.w.t kurniakan kekuatan & keberanian dalam diri..Insyallah..

Bayangkan situasi adakah kita hanya akan melihat sahaja jika berlaku dihadapan mata kita bagaimana seorang manusia menyiksa seekor anak kuching !

Walaupun yang disiksa hanyalah seekor anak kuching tetapi selagi kita masih ada iman maka wajiblah kita mencegah perbuatan zalim tersebut daripada terus dibuat oleh manusia durjana tersebut!

Teknik Master Wong dalam Wooden Dummy di bawah adalah sangat bagus untuk dikuasai.

Dalam YouTube , master Wong adalah sifu aku !










Selamat menuntut ilmu & beramal...

Wassalam..

Basteng

No comments: