Tuesday, December 27, 2011

Pemakanan Secara Sunnah

Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah suka berkongsi akan peri pentingnya untuk kita menjaga pemakanan kita.

Antara makanan yang diyorkan di amalkan oleh kita oleh Rasulullah s.a.w ialah




1. "Habat-Ul-Sauda" @ Black Cumin Oil. Ini adalah salah 1 makanan tambahan yang diyorkan agar diminum oleh umat Rasulullah. Alhamdulillah, aku sudah beli & amalkan minum extract Habatu-Ul-Sauda yang berjenama di atas ini sejak 1 bulan lepas iaitu meminumnya bersama dengan madu lemah.


http://vitamins.ultimatefatburner.com/black-cumin-seed.html


Madu lebah asli pula aku beli dari ibu aku yang berada di Dungun.
Jadi amalkan meminum Madu lebah bersama Habat-Ul-Sauda di waktu awal pagi iaitu semasa perut kita masih kosong.

Di waktu malam pula, meminum madu lebah sebelum tidor.

2. Aku juga secara konsisten memakan telor ayam kampung separuh masak 2 biji. dalam seminggu 3 kali makan.

3. Juga memakan buah kurma. Buah kurmaka yang aku suka ialah jenis Mariami grade AA. Harga 1 kilo sekitar RM 48 ! Jika kurma jenis kurma nabi, harganya boleh mencecah RM 100 untuk 1 KG !

Aku berazam jika ada rezeki lebih untuk membeli kurma yang jenis bersaiz besar !Tak silap aku namanya kurma Marbood ! Makan sebiji pun sudah kenyang !



4. Alhamdulillah aku juga memakan buah kismis. Insyallah buah kismis ini elok untuk badan kita & juga makanan untuk otak kita !



Di samping pemakanan tambahan di atas, aku suka berkongsi akan peri pentingnya melakukan exercise. Senaman yang aku amalkan ialah senaman urat saraf iaitu selepas aku mengerjakan solat fardu subuh & juga senaman jurus Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY ) - Lian Campur.



Aku sebenarnya meminati Tai Chi !

Gerakkan Tai Chi perlahan sahaja tetapi untuk seorang pengamal bela diri yang memahami & menghargai segala gerakkan Tai Chi mengetahui serangan Tai Chi amat berbahaya !



Insyallah panjang umur murah rezeki, aku sekeluarga akan bercuti ke pulau Lagenda iaitu pulau Langkawi selama 4 hari, 3 malam.

Doakan agar segala urusan dipermudahkan oleh ALLAH s.w.t..

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: