Tuesday, February 21, 2012

Kombinasi serangan guna anggota lutut + kaki

Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah Sifu aku sudi memberi tunjuk ajar kepada aku tentang teknik pergunaan anggota lutut dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY ) - Lian Campur.



Teknik pergunaan anggota lutut GPLY adalah lebih kurang seperti yang dipraktikkan dalam beladiri Muay Thai.



Tambahan di sini yang aku ingin berkongsi ialah teknik lutut GPLY memerlukan 1 anggota lutut kita untuk "membuka" /"menguak" anggota peha pihak lawan sambil anggota lutut kita yang satu lagi aku terus melancarkan serangan ke anggota penyawa/perut/peha/sendi lutut pihak lawan !



Contoh di sini bilamana pihak lawan masuk dengan melangkah kaki kanan nya di hadapan, maka kita akan menggunakan anggota lutut kiri kita yang diangkatdi bawah paras pusat iaitu dalam sudut 45 darjah akan masuk untuk mem"buka" & men"guak" anggota peha kanan pihak lawan !



Pada masa yang sama, anggota lutut kanan kita akan membuat serangan ke anggota penyawa/perut/lutut/peha kiri pihak lawan sehingga alah pihak lawan tidak berdaya untuk bertindak balas !

Aku berpendapat, kombinasi serangan menggunakan anggota lutut dengan sepakkan menggunakan anggota kaki adalah antara teknik yang sangat berkesan dalam GPLY - Lian Campur !

Bayangkan dengan teknik satu anggota lutut kita mem"buka"/men"guak" anggota peha pihak lawan sambil anggota kaki kita yang satu lagi akan melancarkan henjangan menggunakan anggota kaki ke arah anggota sendi lutut /penyawa/kaki/rusuk pihak lawan !

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: