Monday, December 19, 2011

Uji

Assalamualaikum w.b.t...

Seorang pengamal bela diri adalah disyorkan untuk mencuba ilmu yang telah dipelajarinya untuk menentukan adakah dia sudah berjaya menguasai ilmu pertahanan diri tersebut tau pun tidak.

Pada era sifu aku belajar lian dahulu, sifu aku hobinya memang suka test ilmu yang telah dipelajarinya.

Jika sifu aku telah mempelajari suatu jurus contohnya jurus 1 sahaja maka dengan berbekalkan jurus 1 itulah sifu aku akan test orang diluar sana !




Ada satu peristiwa itu di dimana sifu aku sedang berjalan di bandar dan entah macam mana bahu dia dilanggar seseorang maka dengan pantas sifu aku terus melancarkan serangan terhadap orang tersebut !

Malangnya orang yang sifu aku pukul tersebut adalah seorang body buider ! Sudahlah badan sasa, tinggi & berketul ketul !

Alhamdulillah Sifu aku sempat memohon maaf dengan body buider tersebut & alhamdulillah brother body buider tersebut melepaskan sifu aku !



Point yang aku ingin kongsi di sini ialah jika kita terpaksa bertembung/bertarung dengan lawan kita yang bersaiz besar maka teknik yang betul ialah pukulan/sepakkan disasarkan ke anggota sendi pihak lawan !

Definasi Gayang yang aku faham ialah kedudukkan anggota tubuh kita bergerak seperti gerakkan seekor ular tedong selar bila ular tedong tersebut sedang menegak kepalanya ke atas !

Tubuh ular tedong tersebut bergerak ke atas, ke bawah, ke kanan, ke kiri dengan pantas bilamana ular tedong tersebut sedang berhadapan dengan bahaya dihadapannya .

Aku masih ingat di mana semasa aku sedang berdiri lurus tetiba ada hamba ALLAH datang meluru dengan melancarkan serangan tumbukkan ke arah muka aku, dengan pantas tanpa aku bergerak anggota tapak tetapi dengan gerakkan bergayang, alhamdulillah aku berjaya mengelak bukan 1 kali tumbukkan tetapi 3 tumbukkan berturut turut !

Aku berpendapat sebenarnya aksi bergayang untuk mengelak tumbukkan/sepakkan adalah antara tindak balas semulajadi yang sebenarnya sudah sedia ada di dalam diri seorang manusia.

Kita sebagai individu mestilah cuba berlatih bagaimana untuk mengaktifkan teknik gayang dalam diri kita !

Dengan teknik gayang yang betul akan menyukarkan pihak lawan untuk membuat serangan balas terhadap kita !

Lihatlah bagaimana Prince Naseem bergayang di dalam YouTube di bawah!









Selamat menuntut ilmu & beramal...

Wassalam..

Basteng

No comments: