Friday, December 23, 2011

Khazanah Senaman Orang Melayu

Assalamualaikum w.b.t...

Hari sabtu pagi ( 24 Dec 2011), insyallah aku sekeluarga akan bertolak ke Terengganu, Dungun untuk cuti cuti Malaysia.

End of year, insyallah rancang nak cuti cuti Malaysia ke pulau Langkawi.



Doakan ALLAH s.w.t memudahkan segala urusan.

Suka berkongsi akan peri pentingnya exercise dilakukan terutama selepas sahaja bangun tidor sehinggalah selesai kita mengerjakan ibadat solat subuh !



Sebenarnya sifu aku telah banyak memberi tunjuk ajar kepada aku tentang teknik senaman orang melayu !

Teknik senaman ini berkait rapat dengan urat saraf.

Contohnya, bilamana kita terkejut dari tidor janganlah kita terus bangun tetapi kita luruskan anggota tubuh badan kita sambil mata kita cuba melihat/memandang ibu jari kaki kita!

Buatlah sebanyak 7 kali!

Selepas itu dengan berselawat kita terus minum air mati satu gelas !

Selepas mengerjakan ibadat solat subuh, kita akan membuat senaman urat saraf iaitu sebenarnya adalah khazanah orang Melayu dahulu kala yang tidak ternilai harganya !

Di sinilah timbulnya teknik Senaman Harimau & etc.



Istimewa buat pengamal Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY - Lian Campur ) membuat senaman Jurus Lian iaitu dengan membuat gerakkan secara gerak perlahan ( ala alaa seorang pengamal Tai Chi ), maka sebelas jurus lian di buat secara lawan jam & juga ikut arah jam !



Jika buat secara gerak perlahan , sebenarnya aku dapat rasakan bagaimana segala urat saraf/perjalanan darah di tubuh badan kita akan bergerak lancar !

Insyallah selepas ini aku berazam ingin belajar teknik pernafasan pula dengan sifu aku. Ini objektif tahun 2012 !

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: