Thursday, December 1, 2011

Teknik permainan tapak Lian !

Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah aku ingin berkongsi akan jurus latihan dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY - Lian Campur ) yang aku sedang belajar ini.

Aku pernah berkongsi akan artikel berkenaa Tapak Hulubalang.



Tapak Hulubalang ini adalah teknik bagaimana seorang pengamal lian bergerak melangkah untuk berpusing /mara /undur .

Dalam latihan harian, seorang pengamal GPLY adalah disarankan agar membuat latihan jurus 1 sehingga jurus 11 iaitu dengan mengikut lawan arah jam terlebih dahulu.

Seeloknya setiap pergerakkan jurus yang dibuat tersebut hendaklah secara perlahan sahaja iaitu seperti pergerakkan seorang pengamal Tai-Chi !

Objektif utama di sini ialah agar seorang pengamal GPLY faham akan segala apa pergerakkan anggota tangan, siku, kaki, lutut & etc yang damalkannya tersebut.

Bilamana sudah selesai latihan jurus secara pusingan lawan arah jam, maka latihan jurus 1 hingga jurus 11 dilakukan pula secara mengikut arah jam sehinggalah selesai.

Untuk perhatian, jika latihan jurus dibuat secara perlahan iaitu mengikut arah lawan jam maka 1 anggota tapak kaki yang menjadi PAKSI akan tetap berada ditempat kedudukkan yang sama !

Diberitakan masa sifu aku belajar dengan arwah Acik Bakar dahulu, tempat kawasan tanah gelanggang dimana anggota kaki ( kawasan tumit anggota kaki ) menjadi PAKSI akan lekuk !



Anggota kaki belakang yang menjadi PAKSI mestilah dalam format 70:30 iaitu kaki belakang yang menjadi kai PAKSI menampung 70% berat anggota badan kita. Manakala, kaki yang dihadapan adalah ringan iaitu kita boleh mengakatnya secara mudah untuk melakukan teknik sepakkan !




Juga jika seorang pengamal lian sedang bertempur, cara pengamal lian maju ke hadapan untuk berhadapan dengan pihak lawan adalah secara mengesut iaitu anggota tapak kaki yang melangkah ke hadapan adalah antara secara sentuh atau tidak menyentuh permukaan bumi! ( sila tonton YouTube di bawah ! )





Di bawah ini adalah antara teknik yang aku namakan sebagai Tanpar Beruang. Kita menggunakan anggota tangan kita untuk BLOCK serangan daripada pihak lawan terlebih dahulu sebelum kita melancarkan serangan dengan menggunakan anggota kaki kita !




Selamat menuntut ilmu & beramal...

Wassalam..

Basteng

No comments: