Thursday, December 15, 2011

Tipu Muslihat

Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah suka berkongsi akan seorang pengamal Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY - Lian Campur ) penuh dengan tipu muslihat!

Tipu muslihat di sini membawa maksud, di dalam pertempuran seorang pengamal lian mesti mencari jalan untuk menumpaskan lawan nya dengan apa cara sekalipun.



Contohnya jika kita melihat lawan kita badan berketul ketul seperti Hulk Hogan atau orang negro maka jika kita mengadapnya sudah tentu kita akan diratah hidup hidup oleh lawan kita yang sasa & gagah tersebut!



Mahu tidak mahu, seorang pengamal lian mesti dengan pantas menyerang ke arah anggota sendi/kawasan lembut pihak lawan pula seperti cucukkan ke arah anggota mata / bawah anggota pernafasan dekat kawasan kerongkong/leher, anggota rusuk, di bawah anggota dekat kawasan tetek/bawah ketiak boleh dilancarkan.




Juga tepukkan / tumbukkan boleh dilancarkan ke anggota penyawa & telinga !

Yang paling aku rasa sungguh istimewa dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY - Lian Campur ) yang aku setakat ini pelajari ialah anggota lutut kita mesti masuk bersama sama dengan anggota tangan/siku bilamana sesuatu serangan dilancarkan terhadap puhak lawan.



Serangan anggota lutut ini fungsi utamanya adalah untuk membuat pihak lawan tidak stabil !

Jika jarak tempur adalah rapat iaitu maka biasanya ini adalah kesempatan yang terhidang untuk seorang pengamal GPLY untuk melancarkan serangan anggota siku and lutut bersama sama !

Pantang seorang pengamal GPLY ini adalah untuk membiarkan dirinya dipeluk/diikat/dipegang ! Jadi seorang pengamal GPLY mesti tidak membenarkan anggota dirinya untuk dipegang/diikat/dipeluk !

GPLY ini juga seorang penipu dan penuh tipu muslihat!

Penipu di sini bermaksud jika terpaksa meludah ke arah muka lawan kita maka kita akan meludah agar pihak lawan akan hilang tumpuan disebabkan lawan kita cuba mengelak/menyapu air ludahan kita !



Juga jika terpaksa menggunakan serbuk pasir untuk dilontarkan ke muka/mata pihak lawan, maka kita boleh menggunakannya !

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: