Sunday, December 11, 2011

Tendangan tidak nampak Lian - Sepak bola sisi terbalik

Assalamualaikum w.b.t..

Aku & Sifu aku sepanjang minggu lepas berulang alik dari Puchong ke Kuala Pilah kerana ada urusan membantu sepupu aku yang isterinya menghadapi masalah SAKA.

Juga sekarang membantu biras aku ( Suami kepada Kakak Ipar aku yang sulong)yang dipercayai menghadapi masalah santau BISA yang menyebabkan badan sepupu aku rasa tak bermaya & lemah. Sehingga amat berat untuk mengangkat anggota bahu nya..



Untuk makluman biras aku ini sudah ke hospital membuat pemeriksaan & keputusan doktor mengatakan adalah normal iaitu tiada masalah sakit biasa !




Sifu aku menasihati aku lagi agar aku dapat berterusan membuat latihan agar aku dapat menghidupkan & menguasai lagi anggota kaki/lutut aku !



Sebenarnya pukulan sepakkan anggota kaki sisi dengan menggunakan anggota kaki yang di buat secara sepak bola terbalik adalah amat merbahaya kerana ia boleh mengakibatkan kecederaan parah terhadap anggota sendi lutut pihak lawan akibat patah/tergeliat !

Caranya ialah bilamana kita melihat anggota kaki kanan pihak lawan berada di posisi hadapan maka dengan menggunakan anggota kaki kiri kita akan menyepak secara tendang bola secara terbalik ke anggota sendi lutut kanan pihak lawan kita !

Insyallah dengan latihan berterusan dengan membuat pukulan aras paras bawah ( seperti sepakkan menendang bola atau tendangan sepak bola secara sisi ), maka insyallah aku akan cuba untuk menguasai & memahirkan teknik tendangan lian ini !

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: