Sunday, December 4, 2011

Orang Kayu @ Wooden Dummy

Assalamualaikum w.b.t...

Sila menonton YouTube di bawah iaitu bagaimana seorang pengamal beladiri Wing Chun membuat latihan dengan menggunakan orang kayu.



Aku berazam untuk memahirkan membuat latihan dengan menggunakan Orang Kayu seperti Master Wong ! :)

Setakat yang aku tahu di Malaysia selain beladiri Wing Chun , beladiri lain yang menggunakan Wooden Dummy@Orang Kayu sebagai alatan dalam latihan adalah Beladiri Gayang Lima yang diketuai oleh Tengku Musa! ( Sila menonton bagaimana latihan orang kayu di buat di bawah ini ! )



Juga ada 1 beladiri yang dinamakan sebagai G5 LianRajaAli. Aku berpendapat ini antara beberapa pecahan aliran yang ada dalam Ilmu pertahanan diri Gayang 5 !



Sifu aku pernah memberitahu aku semasa dia & team member dia belajar dengan arwah Acik Bakar, pisau akan diikat dibahagian hujung Orang Kayu !

Oleh kerana Orang Kayu arwah Acik Bakar 'hidup" kerana Orang Kayunya mudah berpusing maka jika satu anggota tangan membuat pukulan maka satu anggota tangan yang lain mesti dengan pantas membuat blocking jika lambat bertindak maka dikuatiri pisau yang diikat dihujung Orang kayu yang berfungsi sebagai anggota tangan tersebut akan membidas dan boleh mencederakan pelatih !

Aku diberitahu oleh sifu aku arwah Acik bakar pernah membuat latihan dengan menggunakan Orang Kayu selama 45 minit tanpa henti !

Untuk pengetahuan, aku tak sampai 5 minit pun dah penat & sakit sakit anggota badan !

Selamat menuntut ilmu & beramal...
Semoga ilmu yang diperolehi bermanafaat di dunia & juga di akhirat.

Wassalam..

Basteng

No comments: