Wednesday, May 30, 2012

Mengukur Jarak : Teknik Anggota Lutut & siku untuk close combat

Assalamualaikum w.b.t. Dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY, Lian Campur ), kita kena menyesuaikan jarak serangan dengan iaitu jika close combat maka anggota siku & lutut di gunakan ! Jika kita anggar jarak serangan adalah dalam radius anggota kaki, maka serangan anggota kaki digunakan ! Begitu juga jika jarak pertempuran adalah dalam radius anggota tanggan, maka anggota tanganlah digunakan dalam pertempuran tersebut ! Dalam pertempuran , sifu aku gemar memilih jarak pertempuran yang rapat @ close combat ! Maka, anggota lutut & sikulah yang banyak digunakan oleh sifu aku ! Untuk pengetahuan, anggota siku sifu aku amatlah keras sekali iaitu seperti bahagian anggota sikunya telah di tanam dengan besi ! Suka aku berkongsi beberapa artikel yang aku perolehi daripada majalah Seni Beladiri keluaran bulan June 2012 !
Dalam dunia ini,sebelum kita beramal kita mestilah menuntut ilmu terlebih dahulu. Jika kita beramal tanpa ilmu maka kita akan sesat ! Contohnya ialah untuk kita memahirkan diri kita dalam ilmu tajwid membaca al-Quran maka kita mestilah berguru ! Kita hendaklah masuk kelas tajwid ! Kita tidak boleh hanya belajar sendiri hanya dengan menggunakan kaser/DVD sahaja ! Dalam beladiri begitu juga iaitu untuk mendapatkan ilmu, kita mesti kena berguru ! Ilmu tidak akan datang bergolek sahaja kepada kita tanpa bersusah payah mengadap guru, berfikir dengan membaca & membuat kaji selidik tentang ilmu beladiri & etc. Aku sendiri mengkaji bagaimana orang Israel menghasilkan beladiri mereka tersendiri yang dinamakan Krav Maga ! Silalah menonton YouTube di atas untuk melihat bagaimana gadis tersebut melancarkan serangan anggota lututnya ! Jika anggota lututnya mengenai Hulk Hogan, aku percaya & yakin Hulk Hogan pun akan tertunduk ke lantai ! Selamat menuntut ilmu & beramal. Wassalam. Basteng

No comments: