Tuesday, May 15, 2012

Teknik Serangan Anggota Lutut GPLY !

Assalamualaikum w.b.t... Alhamdulillah aku sempat mengadap sifu aku. Aku dengan terus terang memberitahu sifu aku tentang hasrat aku untuk memahirkan lagi teknik anggota lutut !
Sifu aku memberi tunjuk ajar bagaimana anggota lutut di gunakan dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY ), Lian Campur ini. Antaranya ialah dengan menggunakan anggota lutut kanan kita akan masuk untuk mencari sendi anggota lutut kanan pihak lawan. Di susuli dengan pukulan menggunakan anggota lutut kiri kita pula mencari anggota sendi lutut kiri pihak lawan ! Perlu diingat sambil serangan masuk anggota lutut kita dilancarkan maka serangan anggota tangan & siku kita juga mestilah beraksi sama ! Aku mahu menekankan akan peri pentingnya terutama untuk golongan kaum wanita/kanak kanak agar mereka menguasai & memahirkan teknik pergunaan anggota lutut ini ! Jadi jika dalam kedaan yang genting , maka ilmu ini boleh digunakan untuk menumpaskan pihak lawan walaupun pihak lawan adalah bersaiz besar & sasa ! Jika anggota lutut kita mengenai anggota penyawa Hulk Hogan pun, maka akibatnya Hulk Hogan pun akan senyum kesakitan ! Lihatlah bagaimana teknik "Flying Knee " dilancarkan dalam beladiri Mauy Thai ! Sebenarnya ada pelbagai teknik pergunaan anggota lutut yang telah diajar oleh sifu aku. Antara teknik yang paling mudah & berkesan ialah bilamana pihak lawan masuk meluru maka sambil berselisih kita dengan muka selamba sahaja terus akan melancarkan serangan anggota lutut kanan/kiri kita terus ke anggota perut pihak lawan !
Teknik ini adalah seperti teknik anggota lutut yang ada dalam beladiri Muay Thai !
Perlu diingatkan, "kembar" anggota lutut adalah anggota siku ! Maka jika kita melancarkan serangan menggunakan anggota lutut, maka akan disusuli pula dengan serangan anggota siku! Selamat menuntut ilmu & beramal. Wassalam... Basteng

No comments: