Thursday, April 7, 2011

Gayang..pergerakkan seekor Ular ..Alaa ala Prince Naseem !

Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah berkesempatan mendalami teknik tangkap & patah.

Teknik ini sangat berkesan jika lawan kita bersenjata pisau iaitu di dalam situasi pihak lawan melancarkan gerakkan tikaman, maka kita akan memerangkap lawan kita dengan gerakkan kilas & patahkan sendi anggota bahu/siku/tapak tangan !









Pergerakkan teknik tangkap, kilas dan patahkan sendi anggota tangan/siku/bahu pihak lawan adalah amat sesuai untuk dikuasai oleh anggota keselamatan ( polis @ askar ) yang bertugas untuk menangkap penjenayah!

Alhamdulillah aku dapat maklum balas dari Cifu aku bahawa Cifu aku berpendapat pergerakkan anggota tangan & siku aku sudah okay & mantap ! Alhamdulillah...

Tetapi untuk anggota kaki & lutut, aku masih kena melakukan banyak latihan lagi kerana ikutkan Cifu aku punya pemerhatian, pergerakkan anggota kaki & lutut aku masih kaku & keras/kurang hidup !!!

Justeru, tidak ada jalan pintas untuk memahir & menghidupkan anggota kaki & lutut aku, maka latihan yang berterusan hendaklah di amalkan dengan menggunakan Wooden Dummy atau dimana dan bila ada sahaja masa terluang!



Teknik Siku Kapak iaitu kita masuk secara sendeng dengan menghalakan anggota siku kita tepat ke bahagian anggota dada/ulu hati/kepala pihak lawan sambil dengan pergerakkan tapak kaki yang betul akan menyebabkan lawan kita tumbang !



Juga teknik pukulan Satu-Satu iaitu bila pihak lawan bergerak masuk maka kita terus melancarkan serangan tumbukkan yang padu ke anggota rusuk/ulu hati pihak lawan! Kita kena faham, segala pergerakkan adalah secara bersahaja dan tanpa kaku !






Pukulan dengan menggunakan anggota lutut adalah antara teknik yang digemari oleh Cifu aku.



Cifu aku berpendapat, dalam LIAN insyallah jika seorang pengamal LIAN berjaya memahir & menguasai ilmu gerakkan tapak anggota kaki ( lancarkan serangan tendangan /blocking kaki ) & anggota lutut, maka insyallah kita akan mudah mengatasi pihak lawan yang bersenjata apa pun!

Oleh itu, latihan untuk menghidupkan pergerakkan anggota tapak kaki & lutut mesti diamalkan jika mahu hidupkan anggota kaki & lutut!

Tadi aku juga sempat berlatih dengan cifu aku tentang gerakkan Gayang!

Gayang ini adalah satu cara dimana pergerakkan anggota badan kita seperti pergerakkan seekor ular!

Walaupun anggota tapak kaki kita tetap tetapi dengan gerakkan gayang iaitu ala alaa peninju Prince Nasem mengelak tumbukkan dari lawannya maka insyallah segala serangan tersebut kita boleh atasi & elak!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ExxA7X4TR3Q

Lihat bagaimana Price Naseem gayangkan anggota tubuhnya dengan kombinasi tapak yang lincah!

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng
Skype : basteng04

No comments: