Saturday, April 30, 2011

Kelas Karate

Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah, hari ini ( Sabtu [ 30 April 2011 ] ) adalah latihan kelas karate pertama yang di hadiri oleh anak perempuan aku di sekolahnya.



Seramai 6 pelajar yang berdaftar tetapi untuk kelas hari ini seramai 4 orang pelajar yang datang.

Tenaga pengajar ada 3 orang iaitu seorang lelaki dan dua perempuan.



Aku tertarik dengan tenaga pengajar kelas karate yang semuanya berbadan tegap, berterampilan dan berkeyakinan diri!



Kebiasaanya insyallah bilamana kita mempunyai serba sedikit asas dalam seni beladiri, maka secara tidak langsung keyakinan diri kita adalah lebih bermotivasi & tinggi.

Tahap disiplin , ketahanan fizikal & mental sudah semetinya akan diajar dan diterapkan kepada palajar kelas karate tersebut.

Walaupun jumlah bilangan pelajar adalah kecil sahaja tetapi aku berpendapat untuk permulaan untuk proses bertapak di peringkat sekolah maka kuantiti bukan lah sepatutnya menjadi asas kayu pengukur!

Objektif di sini ialah untuk memberi peluang kepada pelajar yang berminat dalam seni pertahanan diri tentang pentingnya mempelajari asas seni mempertahan diri secara formal.

Ikutkan aku sudah semestinya aku suka jikalau anak aku belajar dan menuntut ilmu pertahanan diri LIAN! Tetapi apatah daya, mungkin faktor psikologi, dia lebih berminat untuk menuntut dengan orang luar.



Aku tidak membangkang kerana bagi aku macam mana proses dia ingin belajar & menuntut ilmu adalah terserah kepada dia. Sudah seribu rahmat dan aku bersyukur kerana dia berminat dan secara sukarela untuk menyertai kelas pertahanan diri Karate di sekolahnya!

You can do it...Tini !!

Apa jua ilmu seni pertahanan diri yang dipelajari mestilah difahami dan segala jurus atau teknik pukulan atau tendangan anggota tangan atau kaki hendaklah boleh diterapkan semasa street fighting !

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: