Monday, April 18, 2011

Gerakkan Tapak Lian - Jurus 1

Assalamualaikum w.b.t...

Pagi ini aku berkesempatan menziarahi Cifu aku dirumahnya.

Untuk makluman, sekarang ini rumah Cifu aku sedang dalam proses pembesaran rumahnya iaitu untuk menambah 1 tingkat untuk dijadikan tempat menyidai pakaian iaitu di kawasan letak kereta.

Alhamdulillah dalam aku ziarah, berkesempatan untuk aku memperbaiki gerakkan tapak kaki!

Rupa rupanya selama ini gerakkan tapak kaki aku adalah kurang betul caranya!

Sebab itu lah bila aku berpusing, aku dapat merasakan seperti ada yang tidak kena & betul kerana bilamana aku berpusing maka langkah aku seperti mati! Ini boleh mengakibatkan aku tidak dapat melancar atau mengelak serangan !






Sila menonton YouTube di atas untuk melihat gerak tapak yang betul !

Bila aku berdiri lurus seperti nak mengangkat takbir dalam solat, maka bilamana aku melangkah masuk 1 tapak ke hadapan maka lakahan yang sebetulnya ialah dalam bentuk huruf L !

Sekarang ini kaki belakang adalah berfungsi dan bertindak sebagai Tiang Seri manakala kaki hadapan adalah ringan dan hidup samada untuk diangkat/ditendang!


Dalam Muay Thai/Tomoi, kaki hadapan selalu diangkat iaitu dengan mengangkat anggota lutut kaki yang berada di hadapan separas dengan pusat.

Dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY ) yang aku pelajari, tekniknya adalah lebih kurang sama seperti teknik angkat anggota lutut Muay Thai tersebut tetapi yang membezakannya adalah seorang pengamal LIAN tidak menunjukkan anggota kaki hadapannya sebenarnya adalah hidup!

Rahsia besar seorang pengamal LIAN juga adalah berkait dengan hidup gerakkan tapak kakinya!

Seorang pengamal LIAN tidak hairan dan peduli dengan kepantasan anggota tangan pihak lawannya.

Pada masa yang sama, seorang pengamal lian cuba memerhatikan gerakkan tapak pihak lawan. Itu salah satu teknik yang dipakai didalam street fighting.

Selamat menuntut ilmu & beramal.

Wassalam...

Basteng

No comments: