Sunday, April 17, 2011

Jurus 1

Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah anak Cifu aku telah dibenarkan keluar dari wad pagi ini. Insyallah, adik Atiyah akan berehat selama 1 bulan. Doakan agar ALLAH s.w.t mudahkan segala urusan dan moga adik Atiyah cepah sembuh..amin..





Dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY ), jika Jurus 1 dapat dimahiri maka sebenarnya orang itu sudah boleh menjadi seorang street fighter !

Seperti YouTube di atas, jurus 1 adalah kombinasi tumbukkan anggota tangan dengan gerakkan anggota badan !

Jika kita melangkah dengan anggota kaki kanan selangkah kehadapan, maka tumbukkan anggota tangan kanan juga akan dilancarkan!

Konsepnya di sini ialah, anggota tangan kita yang paling dekat dengan anggota tubuh pihak lawan akan digunakan untuk melancarkan serangan !

Apa apa pun, kita hendaklah faham akan apa sebenarnya yang terkandung di dalam gerakkan yang kita lakukan di dalam Jurus 1 tersebut.

Tolong amati dan perhatikan gerakkan dan teknik Jurus 1 GPLY! Bukan sahaja pukulan serangan tumbukkan dilancarkan, tetapi juga gerakkan seperti divert tenaga pihak lawan ke arah lain juga dilaksanakan.

Memahirkan jurus 1 ini memerlukan kesabaran kerana jika kita mengamalkannya dengan gerakkan yang perlahan maka sebenarnya ia adalah seperti gerakkan Tai-Chi !

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: