Thursday, April 21, 2011

Karate-Do

Assalamualaikum w.b.t..

Petang semalam, anak aku berkongsi tentang hasratnya untuk menyertai kelas Karate-Do yang akan di adakan di sekolahnya pada setiap hari ahad ( 11:00 a.m - 12:30 pm ).

Aku tidak mempunyai apa apa bantahan kerana aku berpendapat apa pun jenis ilmu pertahanan diri adalah bagus kerana setiap bela diri menerapkan disiplin diri, ketahanan fizikal & mental, sihat tubuh badan & etc.

Sayugia, aku berdoa semoga anak perempuan aku ini akan dapat menimba seberapa banyak ilmu dalam seni pertahanan diri Karate-Do.

You Can Do It, Tini !

Boleh ker jadi seperti kakak di bawah !





Sementara itu aku berkeempatan juga aku mencari beberapa maklumat tentang seni pertahanan diri Karate-Do ini dan menemui satu blog yang mengupas tentang Karate-Do !


http://andrebertel.blogspot.com/2011_04_01_archive.html










Antara kenyataan yang menarik perhatian aku ialah seperti di bawah :

"One word which comes to mind about Karate-Do is HARMONY. Karate as an activity is all about the harmony of physical movement, breathing and self-control of the mind. These elements can be used for the bettering of the individual, both physically and mentally, whilst perfecting a powerful martial art of self-defense. So I reply, to anyone who asks me “Why do you practice karate?” by politely asking “Why don’t you!?” "


Di bawah ini beberapa gerakkan Karate-Do daripada salah seorang bekas Juara Dunia Karate-Do wanita!











Untuk pengetahuan, dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY ) yang aku pelajari ini pun sebenarnya ada juga beberapa teknik pukulan dari Karate-Do.

Antaranya seperti teknik Tanpar Beruang di mana kita membuat pukulan ke bawah !

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: