Tuesday, March 6, 2012

Asas jurus 1 : masuk dengan hentakkan anggota siku

Assalamualaikum w.b.t...


Alhamdulillah aku ingin berkongsi akan satu teknik pukulan yang berasas daripada jurus 1!



Contohnya jika pihak lawan cuba bertindak balas iaitu dengan melakukan serangan menggunakan anggota tangan kanannya, maka kita akan masuk dengan melakukan pukulan menggunakan anggota siku kiri kita ke arah anggota antara sendi siku kanan ke sendi anggota bahu kanan pihak lawan !



Sambil dengan pantas di susuli pukulan dengan menggunakan anggota tangan/siku kanan dilakukan ke tiga tempat di anggota pihak lawan iaitu di bahagian anggota muka, ulu hati & anggota penyawa !

Di ikuti dengan teknik "pancung mendatar " iaitu pukulan menggunakan anggota tangan kiri kita dilancarkan ke anggota leher pihak lawan !

Di susuli pula dengan pukulan menggunakan anggota lutut/siku kanan ke sasaran anggota penyawa/perut/muka pihak lawan !

Kebiasaannya, kita akan menepis/mengelak dengan menggunakan anggota tangan kiri kita tetapi dengan teknik asas jurus 1 di atas, kita akan defence tetapi dengan cara kita masuk secara terus sambil serangan pukulan dengan menggunakan anggota siku kiri kita dilakukan secara keras & pantas ke bahagian sendi anggota siku kanan ke bahagian anggota sendi bahu kanan pihak lawan !

Elemen kejutan yang tak disangka sangka ini iaitu teknik tepisan dengan hentakkan masuk menggunakan anggota siku kiri kita ini akan memerangkap pihak lawan !

Di bawah ini adalah beberapa jenis "deadly" seni bala diri yang ada !

http://lilomag.com/2010/07/10-deadly-martial-arts/

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: