Tuesday, March 13, 2012

Serang sampai pihak lawan jatuh tersungkur ke bumi

Assalamualaikum w.b.t....

Dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY - Lian Campur ), kombinasi jurus anggota tangan/siku & jurus anggota kaki/lutut adalah amat berkesan sekali di dalam street fighting kerana kebiasaannya pihak lawan masih mampu menepis/mengelak serangan jurus anggota tangan/siku tetapi bilamana di susuli dengan serangan jurus anggota kaki/lutut, maka sudah pasti pihak lawan tidak mampu lagi untuk mengelaknya!



Dalam street fighting, seorang pengamal lian mestilah membuatkan pihak lawan jatuh menyembah bumi akhirnya !

Pihak lawan makan tanah !

Oleh itu, jika seorang pengamal Lian memilih jalan bertempur, maka seorang pengamal Lian kena memastikan pihak lawannya tidak mampu lagi untuk bertindak balas !



Jika seorang pengamal Lian memilih jalan untuk tidak bertempur, maka seorang pengamal Lian boleh mengelakkannya dengan teknik Tolak, Tarik , Angkat, Tekan anggota sendi pihak lawan !

Aku berazam untuk mempelajari ilmu berkenaan urat saraf !

Sifu aku pernah memberitahu aku tentang arwah Acik Bakar ( Guru sifu aku ) mahir akan ilmu urat saraf iaitu Acik Bakar mampu membuat pihak lawan tidak mampu bergerak hanya dengan tusukkan menggunakan anggota jari nya ke sasaran saraf di bahagian tertentu anggota tangan pihak lawan!



Akibatnya pihak lawan langsung tidak bermaya untuk bergerak & apatah lagi jika ada senjata yang digengam oleh pihak lawan, maka senjata tersebut akan terlucut dari gengaman kerana anggota tangan pihak lawan akan menjadi lumpuh !

Selamat menuntut ilmu & beramal...

Wassalam...

Basteng

No comments: