Sunday, March 18, 2012

Gerakkan latihan secara perlahan & lembut

Assalamualaikum w.b.t..

Setiap pagi di sekitar taman permainan kawasan rumah aku di Kinrara ini akan kelihatan beberapa kumpulan @ individu yang mengamalkan latihan Tai Chi & Chi Gong ( Chinese Yoga ) !



Aku berpendapat walaupun gerakkan latihan jasmani pengamal Chi Gong adalah amat perlahan & lembut tetapi percayalah gerakkan seperti itulah yang elok untuk kesihatan tubuh badan kita terutama untuk kesihatan urat saraf !


Menurut sifu aku, gurunya iaitu arwah Acik Bakar bilamana membuat latihan jurus Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY - Lian Campur ) adalah dalam gerak yang perlahan & lembut sahaja !



Tetapi ingatlah walaupun gerakkan yang di buat oleh Arwah Acik Bakar adalah secara perlahan & lembut tetapi percayalah gerakkan yang secara perlahan & lembut inilah bila digunakan di dalam pertempuran sebenar maka buah pukulan yang terhasil adalah amat memeritkan !

Seorang pengamal Lian mesti mahir & mempunyai ilmu tentang dimana kawasan lemah dianggota badan yang sarat dengan urat saraf untuk dijadikan kawasan serangan !



Asas pertempuran ialah bila kita memilih jalan untuk bertempur maka kita kena memastikan buah pukulan yang terhasil adalah amat pantas, padu & tepat !

Sebelum kita kena pukulan maka semetinya kita membuat pukulan terlebih dahulu untuk meng K.O kan pihak lawan !

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: