Wednesday, March 21, 2012

Istilah Ringkas utk teknik GPLY

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah berkesempatan mengadap sifu aku pagi tadi.

Aku sempat ulang kaji semula akan beberapa istilah teknik yang digunakan semasa aku menjalani latihan ilmu bela diri Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY - Lian Campur )

Seperti yang aku pernah kongsi as sebab aku belajar ilmu ini kerana aku mempunyai musuh yang aku boleh nampak kelibatnya iaitu jiran sebelah rumah aku sendiri !



Diringkaskan sehinggalah sampai ke satu tahap & peringkat di mana jiran aku yang "psiko" tersebut berani meludah kepada aku & juga kepada jiran jirannya yang disekeliling !


http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=gawBraK2Ilc

Jadi perlu difahami as sebab aku belajar ilmu tempur jalanan GPLY yang seperti Mixed Martial Art ini adalah untuk melindungi diri aku & juga keluarga aku !

Mengikut sifu aku, semasa arwah Acik Bakar mengajar ilmu GPLY kepada kumpulan sifu aku yang kebanyakkannnya ahli anggotanya adalah terdiri daripada kelompok generasi orang orang lama yang dah berumur 50 an ke atas !



Pada masa tersebut hanya sifu aku yang masih muda iaitu dalam umur sekitar 20 an.

Set set orang lama tersebut pula teramatlah payah untuk mengingati akan teknik teknik yang telah diajar oleh Guru Arwah Acik Bakar.

Oleh sebab itu, semasa mengajar untuk memudahkan set set veteran tersebut faham maka arwah Acik Bakar menggunakan istilah harian yang mudah tetapi berkesan untuk diingati oleh kelompok pelajar yang berumur tersebut !

Antara istilah yang di gunakan ialah :

1. Sikat Rambut

2. Tebah Lalat

3. Tampar Beruang

4. Tongkat

5. Tangan Ultraman

6. Kolek Sampan

7. Dayung Perahu

8. STOP

9. Tunjuk Langit

10. Pedang Jepun

11. Belah Ombak

Nanti panjang umur & ada rezeki , aku akan kumpas dengan lebih terperinci lagi akan apa maksud istilah tersebut !

*Nota :

( 1 ) Jika tumbukkan anggota buku lima tangan sampai, maka anggota siku juga sampai & di ikuti juga dengan anggota lutut/kaki juga singgah ke anggota pihak lawan !
( 2 ) Pengamal GPLY - Lian Campur mencari anggota rusuk pihak lawan terlebih dahulu !

Selamat menuntut ilmu & beramal...

Wassalam..

Basteng

No comments: