Wednesday, July 13, 2011

Kisah Saudara Alihan Mat Som - Pengamal LIAN !

Assalamualaikum w.b.t..

Suka berkongsi akan satu kisah benar yang di lalui oleh Cifu aku.

Semasa Cifu aku masih dalam umur awal 20 an, dia telah berkelana ke negeri Pahang. Dikisahkan pada suatu hari ada seorang Hamba Allah yang bernama Alihan Mat Som ( aku rasa nama org tersebut seakan nama tersebut lah.. ).

Di ringkaskan cerita, Alihan Mat Som ini kurus sahaja orangnya. Membawa satu beg sandang yang diikat ke anggota bahunya . di beritakan di dalam beg sandang nya itu ada sejadah & kupiah !

Aku pun tak tahu apa puncanya, maka Cifu aku & 5 orang lagi kawan kawannya telah menyerang Alihan Mat Som !

Cifu aku pada masa tersebut telah pun menuntut & belajar Tomoi ! Sementara kawan kawan cifu aku semuanya handal handal belaka. Si A mempunyai Black Belt dalam Tae Kwan Do ! Si B handal giler dalam Silat Gayong. Si C power giler dalam Silat Lintau. Dengan erti kata lain, kesemua 6 orang dalam team Cifu aku itu handal handal & berisi belaka orang nya dalam seni bela diri.









Dalam pergaduhan tersebut, ke enam enam termasuklah Cifu aku telah dikalahkan oleh Alihan Mat Som !

Cifu aku sendiri tercedera & berdarah dimuka !!

Cuba bayangkan bagaimana 6 orang yang handal handal bersahaja sahaja dikalahkan oleh seorang Hamba Allah yang bernama Alihan Mat Som !





Selepas peristiwa tersebut berlalu & Cifu aku pun dah hampir sembuh maka Cifu aku pun pergi berjumpa balik dengan Alihan Mat Som. Tujuannya adalah untuk bertanya apakah jenis beladiri yang digunakan oleh Alihan Mat Som sampai ke semua 6 orang tumbang menyembah bumi.

Di khabarkan Alihan Mat Som hanya tersenyum & tidak berkongsi maklumat !

Selepas peristiwa Cifu & rakan rakannya tewas ditangan Alihan Mat Som, maka lebih menguatkan lagi azam dan nekad Cifu aku untuk menuntut ilmu bagi mencari Guru pertahanan diri yang handal.

Sampailah Cifu aku menuntut & berguru dengan arwah Acik Bakar.

Selepas Cifu aku sudah memahirkan diri dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY ), dikhabarkan Cifu aku mencari balik Alihan Mat Som tersebut untuk "test" !

Alhamdulillah, dalam friendly fighting test itu, akhirnya barulah Cifu aku dapat menundukkan Alihan Mat Som !

Rupa rupanya, Alihan Mat Som ini adalah pengamal Lian juga tetapi dari cabang Lian Padukan. Untuk pengetahuan, Lian Padukan adalah ilmu pertahanan diri yang diajar kepada semua pengawal & askar peribadi Sultan Johor !













Itulah ringkasan kisah perjalanan Cifu aku yang penuh dengan 1001 kisah tempur dijalanan !



Di bawah adalah beberapa gerakkan dalam Street Fighting yang memang ada juga diajar dalam GPLY !



































Selamat menuntut ilmu & beramal.

Wassalam..

Basteng

No comments: