Thursday, July 28, 2011

LIAN : Teknik Pukul Beruang

Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah aku suka berkongsi akan satu teknik menggunakan anggota tangan dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY ).

Aku namakan teknik ini sebagai Pukul Beruang !

Teknik Pukul Beruang ini digunakan bilamana pihak lawan kita sama ada bersenjata atau pun tidak melancarkan serangan tumbukkan dengan menggunakan anggota tangannya iaitu serangan tumbukkan tersebut adalah dalam paras yang sama atau pun rendah daripada anggota dada kita.

Contohnya ialah bilamana pihak lawan masuk menyerang dengan melancarkan serangan tumbukkan menggunakan anggota tangan kanannya, maka kita akan menyambutnya dengan menggunakan anggota tangan kiri kita !

Caranya ialah dengan menggunakan anggota tangan kiri, kita akan mencari dengan menyauk & menekan ke arah bawah hujung pergelangan sendi anggota tangan kanan pihak lawan yang melancarkan serangan tersebut sambil anggota badan kita akan ber"gayang" & pada masa yang sama anggota tangan kanan kita akan melancarkan tumbukkan Ibu Tangan ke arah anggota muka atau Ulu Hati/rusuk pihak lawan !

Teknik Pukul Beruang ini mesti dilakukan dengan pantas dan tepat kerana untuk menghalang daripada pihak lawan kita sempat mencuri peluang untuk melancarkan tindak balas !

Teknik Pukul Beruang ini boleh diamalkan dengan menggunakan Wooden Dummy !

Video dari Sifu Master Wong di bawah ada juga kaitan dengan teknik Pukul Beruang !







Selamat menuntut ilmu & beramal.. !

* Nota : Selamat berpuasa di bulan Ramadhan....Insyyallah ALLAH S.W.T menerima segala amalan ibadat kita...amin..

Wassalam..

Basteng

No comments: