Wednesday, July 6, 2011

Latihan pukulan "Orang Kayu "

Assalamualaikum w.b.t....

Alhamdulillah berkesempatan mengadap Cifu aku hari ini .

Cifu aku sempat berkongsi akan pengalaman kisah sejarah silam hidupnya yang bagi aku penuh dengan warna warni "street fighting " dan jika difilemkan untuk dijadikan sebuah filem, maka kisah filem tersebut boleh lawan filem K.L Gangster ! :)

Antaranya dia berkongsi bagaimana dengan tiba tiba ada orang masuk menyerang dengan melancarkan tumbukkan tangan kanan.



Cifu aku nampak bahagian anggota ketiak kanan lawannya terangkat sedikit masa lawan dia tengah melancarkan tumbukkan maka dengan pantas Cifu aku melancarkan serangan cucuk dengan menggunakan anggota ibu jari tangan kirinya terus ke bahagian bawah anggota ketiak kanan lawannya( kawasan sasaran ialah ke bahagian anggota sendi yang keras sedikit ! ).

Akibatnya pihak lawan akan mengerang kesakitan yang teramat sangat !

Cifu aku juga sempat memberi tunjuk ajar akan teknik pergunaan anggota lutut .

Dalam LIAN, anggota lutut boleh menjadi alat untuk menyerang disamping sebagai defence.



Bilamana anggota lutut bertindak sebagai alat defence maka ketingian paras anggota lutut yang ideal adalah separas iaitu hujung anggota lutut kita yang tajam itu boleh mengenai tempat ke bahagian sendi ( kawasan lembut ) anggota kaki, betis dan peha pihak lawan !



Juga teknik anggota lutut amat berkesan jika kita menggunakannya untuk menyerang anggota sendi lutut dan juga anggota perut/penyawa pihak lawan !



Alhamdulillah Cifu aku juga sempat memberi tunjuk ajar kepada aku tentang teknik pukulan menggunakan Wooden Dummy@Orang Kayu iaitu aku namakan sebagai teknik pukulan "Orang Kayu 5" dan teknik pukulan "Orang Kayu 7 "!

Teknik pukulan " Orang Kayu 5 " adalah berkisar dengan pergunaan kedua anggota tangan. Manakala, teknik pukulan "Orang Kayu 7 " adalah kombinasi teknik pukulan " Orang Kayu 5 " dengan teknik serangan tambahan iaitu dengan menggunakan anggota lutut kanan dan kiri kita terus ke sendi anggota lutut pihak lawan!

Sementara aku suka berkongsi maklumat tentang beberapa teknik menggunakan Wooden Dummy yang boleh di gunakan di dalam keadaan sebenar !

http://kifightingconcepts.com/IKF_6-2005.htm


Cifu aku juga sempat berkongsi akan keberkesanan akan pergunaan Ibu Tangan dalam membuat pukulan tepat ke bahagian anggota muka pihak alwan.



Caranya dengan membuat pukulan Ibu Tangan terus ke bahagian anggota bawah hidung pihak lawan ke atas !



Akibatnya lawan kita akan terkoyak bahagian bawah anggota hidung sehingga juga memberi kesan ke bahagian anggota mulutnya kerena bahagian dalam anggota lelangit atas juga akan koyak ! Maka, pihak alwan akan merana kerana termatlah susah untuk makan/minum !

* Nota : Semalam aku sempat menonton filem K.L gangster arahan Shamsul Yusof. Bagi aku aksi pergaduhan aku boleh bagi markah 80 % ! Power juga lah iaitu aksi pergaduhan ada ala ala filem Ombak !

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: